Östgötatrafiken delar inte bilden att det finns problem med körtider. Enligt Mattias Näsström ser inte företaget i sina system att det finns några större problem med förseningar. Siffrorna visar att Östgötatrafiken hanterar cirka 1,4 miljoner resor årligen i färdtjänst och sjukresor och i snitt hämtas kunden någon minut före utsatt tid.
– Enkäten beskriver förarnas upplevelse och den kan man inte ta ifrån dom. Men i 95% av alla resor hämtas kunden i intervallet 10 min före till 5 min efter utsatt tid. Vi har också GPS på alla fordon så det är inte heller så att man måste köra för fort för att hinna. Körningarna i morgon- och eftermiddagsrusningen när många vill åka ligger slag i slag utan paus emellan och det kan möjligen upplevas som lite stressande, säger Mattias Näsström.
Han tillägger:
– Men vår bedömning är att förarna gör ett mycket bra jobb, och det visar sig också i att vi har väldigt hög kundnöjdhet som är bland de bättre i landet.
En sak som kom fram i enkäten var att körtiderna inte tycks ta hänsyn till väder och trafiksituation. Det här verkar stämma enligt det svar som vi får av Östgötatrafiken
– Det finns idag inga planeringssystem på marknaden som tar hänsyn till väder och planerar om utifrån det. Det sker heller inte i den vanliga busstrafiken. Och trafiksituationerna kan förändras blixtsnabbt utan att det finns möjlighet att påverka körtiderna. Den typen av situationer hanterar vår trafikledning löpande i dialog med förarna utifrån uppkomna situationer.
Han fortsätter:
– Vi vet att förseningar kan förekomma vid dessa situationer och det har vi med i beräkningen. Då är det inte meningen att förarna ska köra ikapp tiden. Här verkar det som att vissa förare har en felaktig bild av sitt uppdrag vilket är bekymmersamt, säger Mattias Näsström.
Enligt förarna och facket har problemen funnits länge. Men att det finns problem med planeringen skriver inte Mattias Näsström under på.
– Vi delar inte bilden att vi har något generellt problem med körtiderna. När vi får in synpunkter på körtider från förarna analyserar vi vad orsaken är och vid behov och justerar vi körtiderna. Körtiderna ska vara rätt så att de ger tid att möta kunderna och en säker och trygg körning, men även en optimal och ekonomisk planering eftersom det är skattemedel som bekostar färdtjänsten.
Flera förare jag har talat med beskriver att de kan få hämtning och lämning kort tid innan passet tar slut. Sen ska de ta sig till depån och städa bilen. Det här betyder obetald övertid flera dagar i veckan. Hur ser ni på det?
– Enligt våra avtal med trafikföretagen så skickar vi ett fordonsschema när fordonet ska vara tillgängligt för att utföra uppdrag. Planeringssystemet skapar bara körningar som ryms inom det intervallet och sedan är det upp till trafikföretagen som arbetsgivare att skapa personalscheman som täcker det som ligger utanför uppdraget. Trafikföretagen ska följa kollektivavtalen och där ingår bland annat att betala ut övertidsersättning.
Ungefär en tredjedel säger i enkäten att man råkat ut för olyckor eller tillbud på grund av stress. Hur vanligt är det enligt er att det sker olyckor eller tillbud under uppdrag?
– Enligt vår uppfattning är det ovanligt att det sker olyckor eller allvarliga tillbud. De få incidenter som trots allt inträffar är av olika art och kan ske av olika anledningar. Med tanke på att vi hanterar cirka 5 500 beställningar varje vardag som körs av ungefär 340 fordon, så är det som sagt ovanligt.
Ni skriver själva i er hållbarhetsredovisning att verksamheten ska bedrivas hållbart exempelvis när det gäller personalen. Hur rimmar det här med förarnas bild av arbetsmiljön?
– Förarna är en viktig del i kedjan för att kundnöjdheten ska fortsatt vara i topp och deras arbetsmiljö är viktig. Vi har och kommer att fortsätta ha en kontinuerlig dialog med trafikföretagen och Transport om verksamheten och arbetsmiljön. Här har trafikföretagen ett ansvar att se till att förarna har goda förutsättningar att göra sitt jobb genom att de har tillräcklig arbetstid både före och efter uppdragen. Men också för att förarna får korrekt information om vad som förväntas av dom. Vi kräver aldrig att man kör orimliga uppdrag. Om man upplever det har informationen inte nått ända fram kring hur vi planerar trafiken normalt och vid störda lägen.
EFTERLYSNING: Har du erfarenheter av färdtjänst som kund eller nära anhörig och vill berätta om erfarenheterna? Kontakta vår reporter Roland Klinga på roland.klinga@ntm.se