Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Östgötatrafiken inför alkolås på alla fordon

Olyckan med den berusade spårvagnsföraren får konsekvenser.
Nu investerar Östgötatrafiken i alkolås.
- Vi måste kunna garantera våra resenärer att förarna är nyktra, säger Leif Johansson, bolagets vd.

NORRKÖPING2005-08-23 06:00
Samtliga buss- och spårvagnsförare som anställs vid Connex får genomgå drogtest. Dessutom testas förarna slumpmässigt med ojämna mellanrum för att förebygga alkoholrelaterade olyckor.
De rutinerna är inte längre tillräckliga, anser Östgötatrafiken.
I går efter beskedet om olyckan beslutade ledningen att bekosta en investering av alkolås på samtliga fordon som körs i bolagets regi.
- Det här var tredje incidenten på 15 månader. Förarna vid de andra tillfällena har inte varit anställda vid Connex, men det här gör ändå att vi måste agera. Jag har varit naiv nog att tro att det inte behövs, men nu är det tydligt att jag har haft fel, säger Leif Johansson, vd för Östgötatrafiken.

Halv miljon per år
Nu ska alla bussar, tåg och spårvagnar utrustas med alkolås, vilka gör att fordonen inte kan framföras om föraren är onykter.
- Vi måste kunna garantera de som köper biljett av Östgötatrafiken att de åker med en nykter förare. Nu bekostar vi själva investeringen, vilket är cirka 500 000 kronor per år de närmaste åren. Entreprenörerna får ta på sig kostnaden för underhållet, säger Leif Johansson.

Innan årskiftet
Arbetet med att sätta in utrustningen i fordonen ska komma igång så snart som möjligt, enligt Leif Johansson.
- Vår målsättning är att större delen av bussarna ska ha utrustningen monterad redan innan årsskiftet och att vi i princip ska vara klara under nästa år.
Ett problem är att det inte finns en färdig lösning när det gäller spårvagnar och tåg.
- Det är något som vi tillsammans med Connex och SJ får titta på. Hur som helst måste vi hitta en lösning.
Beskedet om att Östgötatrafiken står för investeringen av alkolås ser Connex som positivt.
- Jag tycker att det är mycket glädjande eftersom alkohol och kollektivtrafik inte hör ihop. När det gäller spårvagnarna kan man kanske fundera på att lösa det med att använda sig av biljettsystemet. På så sätt skulle vi enkelt kunna kontrollera om någon har blåst eller inte, säger Mats Eriksson, platschef på Connex i Norrköping.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om