Det har varit några magra år där ökad inflation, höjda räntor och matpriser med mera har belastat många privatpersoners ekonomi. Först pandemin och sedan Rysslands invasion i Ukraina som lett till en mängd sanktionspaket har skapat en knepig ekonomisk utveckling på många håll.
Region Östergötland är en av de aktörer vars ekonomi har blivit alltmer ansträngd och där det beslutats om sparkrav på i stort sett alla delar av verksamheten. Det är ett av skälen till att Östgötatrafiken från den 1 februari kommer att höja taxorna i kollektivtrafiken i Östergötland.
I genomsnitt ökar priserna med fem procent. Ett exempel är en enkelbiljett för vuxen i mellanzon som idag kostar 60 kronor. Den kostar från den 1 februari 65 kronor. En 30-dagarsbiljett för vuxen och mellanzon kostar idag 895 och höjs till 930 kronor. Den i kronor största höjningen kan man hitta på årsbiljetterna där en länsbiljett för vuxen idag kostar 12 625. Den höjs till 13 900 kronor.
Marknadschefen för Östgötatrafiken Per Nelson förklarar bakgrunden till höjningarna:
– Den främsta orsaken är att vi har en allmän kostnadsökning i samhället med inflation och höjda drivmedelspriser som påverkar oss väldigt mycket. Sedan har vi ju besparingskrav av våra ägare i form av Region Östergötland som också gör att vi måste nå en balans i ekonomin, säger Per Nelson.
– Men vi försöker hålla igen på prishöjningarna så mycket vi kan. Det är ju en balansgång för oss att inte tappa resenärer men samtidigt klara ekonomin.
Per Nelson beskriver att kollektivtrafiken i stort gick ner kraftigt under pandemiåren men att man sedan återhämtat sig.
– Och alternativet att åka bil har blivit betydligt dyrare i och med drivmedelspriserna vilket har gjort att många resenärer har kommit tillbaka till oss och insett att det är prisvärt att resa kollektivt om man har den möjligheten. Vi återhämtar oss successivt efter pandemin vilket är jättebra och det ökar ju också intäkterna, förklarar Per Nelson.
– Siffermässigt ökade resandet i år med tio procent jämfört med 2022 men då ska man ha med sig att två månader under 2022 var pandemimånader. Vi ser också i slutet på 2023 att resandet ökat vilket är väldigt bra, vi ska ju få fler att vilja betala och resa med oss.
När det gäller närtrafik och skärgårdstrafik som kostat 45 kronor per resa finns de inte med i den nya prislistan men där råder status quo.
– Vi har valt att hålla priserna för närtrafik och skärgårdstrafik oförändrade. Vi har fått i uppgift att göra en utredning av närtrafik och skärgårdstrafik både vad gäller effektivitet och kostnadstäckning och vill inte förekomma de utredningarna utan vi har valt att lämna de priserna oförändrade, berättar Per Nelson.
Efter pandemin har man sett en utveckling där de dyraste korten, alltså länskorten på årsbasis blivit mindre populära.
– Årsbiljetten minskar i försäljning varje år, fler och fler går över till 30-dagarsbiljett. Det ser vi framförallt efter pandemin, man kanske har ett annat resmönster eller arbetssituation. Man räknar på vad som blir mest kostnadseffektivt helt enkelt. Vi kan ju också se att enkelbiljett och dygnsbiljett ökar, säger Per Nelson.
Biljetter köpta före 1 februari påverkas inte av prisjusteringen.