Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Östgötatrafiken: "Förstår att det har varit kämpigt"

På Östgötatrafiken är man fullt medveten om att det blivit problem med det nya systemet, men att de värsta problemen nu ska vara åtgärdade. "Kunder och förare har kommit i kläm och jag förstår att det har varit en kämpig situation", säger Camilla Jansson, avdelningschef för beställningstrafiken på Östgötatrafiken.

Camilla Jansson beklagar att det varit strul sedan de införde det nya systemet.

Camilla Jansson beklagar att det varit strul sedan de införde det nya systemet.

Foto: Pressbild

Norrköping2024-04-20 05:00

Sedan det nya bokningssystemet infördes för anropsstyrd trafik har flera färdtjänstchaufförer larmat om orimliga körtider, resor som hamnar under raster och lunchraster som flyttades under arbetsdagen. 

Camilla Jansson berättar att det gamla systemet har gjort sitt och inte längre kommer vara kvar. Det nya systemet upphandlades och infördes den 1 april. De hade gjort förstudier och inför driftsättning även tester som inte visar på de problem som kommit fram nu.

– Sen kom verkligheten där vi får in många spontanresor. Systemet betedde sig då inte som det gjorde när vi testade det, säger Camilla Jansson. 

Hon bekräftar att de haft problem med resor och ger exempel på att det ett tag var två minuters körtid mellan Åtvidaberg och Motala. 

Nu ska de ha gjort ett antal uppgraderingar och hon berättar att de hela tiden försöker röra sig framåt med de fel som rapporterats. De märkliga körtiderna där man skulle vara på två platser samtidigt ska de nu ha kommit till rätta med, menar hon. 

Sedan i onsdags ska problemet med flyttade lunchraster vara löst. 

– Systemet jobbar fram till midnatt, så den tiden som ligger på morgonen ska nu ligga kvar och inte ändras, säger hon. 

Hon lägger till att om man har en bokad tandläkartid eller liknande så är det viktigt att prata med arbetsgivaren. Östgötatrafiken kan sedan hjälpa till för att lösa en sådan situation om arbetsgivaren hör av sig.

Hon betonar också att det inte är Östgötatrafiken som har arbetsgivaransvaret, eftersom de har upphandlat tjänsten hos de olika leverantörerna. Därför ser hon kravbrevet från Connect bus fackklubb som främst ett arbetsgivaransvar, men förstår att Östgötatrafiken har en stor påverkan.

– Vi har lyssnat och försökt att se vår del av det här. Eftersom systemet ligger hos oss så gör vi de ändringar vi kan. Det är tråkigt att det har gått så långt att de skrev det här kravbrevet, men det visar hur de haft det. Det har varit besvärligt under en tid och det beklagar jag verkligen. 

När det gäller chaufförernas önskan om att få äta lunch vid depån så har de nu fått gehör för den. Det kommer att slå igenom den 2 maj eftersom det ligger bokade resor fram till dess som inte går att flytta utan att riskera att försämra för förarna ytterligare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!