Östgötapendeln växer söderut, men inte norrut
Från Norrköping ända ner till Jönköping i slutet av nästa år. Och, något eller några år senare: Även till Motala, över Mjölby och Skänninge. Så kommer den närmaste utvecklingen av Östgötapendeln att bli.
Foto: Forsby Jan
Stark expansion söderut för Östgötapendeln alltså. Men åt andra hållet då? Nyköping, Katrineholm; hur ligger det egentligen till där?Ja, där ligger det ju annorlunda till. Där kör SJ trafik på kommersiella villkor, och då ska inte ett bolag som Östgötatrafiken, med sina subventionerade biljettpriser, få gå in och konkurrera.Att låta pendeln innefatta också Nyköping är därtill närmast omöjligt rent järnvägstekniskt. Enkelspåret mellan Åby och Nyköping räcker inte till för någon sådan utveckling. Utan här måste då först Ostlänken till.- Till Katrineholm är det däremot enklare tekniskt, säger Paul Håkansson. - Men också där kör ju SJ kommersiell trafik. Och där har vi fått i uppdrag från våra ägare, landstinget, att i samverkan med SJ säkerställa att det finns avgångar som möjliggör arbetspendling till och från Katrineholm.Avtal med SJ
För den rutten har lösningen då blivit, att Östgötatrafiken tillsammans med ett antal trafikhuvudmän i Mälardalen slutit avtal med SJ och betalar för att få en viss turtäthet. Det handlar då om tågen Linköping-Norrköping-Katrineholm-Flen-Eskilstuna-Västerås.När det gäller Kolmården, och stationen där, finns det särskilda arrangemanget att man därifrån får åka till Norrköping på ÖstgötaTrafikens biljetter och värdekort. Och sedan då byta i Norrköping, om man ska vidare söderut med Östgötapendeln.På tur att inlemmas i pendeltågsystemet står också Åby, men när detta kan bli står ännu skrivet i stjärnorna. Tanken är då, att pendeln helt enkelt ska förlängas dit.- Men det ligger några år framåt i tiden, konstaterar Paul Håkansson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!