Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Östgötapendeln växer söderut, men inte norrut

Från Norrköping ända ner till Jönköping i slutet av nästa år. Och, något eller några år senare: Även till Motala, över Mjölby och Skänninge. Så kommer den närmaste utvecklingen av Östgötapendeln att bli.

Foto: Forsby Jan

NORRKÖPING2009-11-23 03:00
Det är mycket som kommer att hända den 12 december nästa år. Då börjar Östgötapendelns tåg att köra till Jönköping, då tar Deutsche Bahn över trafiken - och då tas fem nya pendeltåg i drift.- Och de är i princip av X2000-standard, säger ÖstgötaTrafikens vd Paul Håkansson. De kommer att ge en helt annan reseupplevelse! Några nya stopp i Östergötland ingår inte här, däremot i såväl Nässjö som några mindre småländska orter. Tågen Norrköping-Jönköping kommer att gå en gång i timmen under större delen av vardagarna.Men 2011 eller möjligen 2012 kommer, räknar Paul Håkansson med, Östgötapendeln att få en helt ny gren - nämligen till Motala.Från Mjölby kommer då en del tåg norrifrån att vika av mot Skänninge-Motala, som därigenom dras in i det östgötska pendeltågsnätet. Då kommer man att kunna åka Norrköping-Motala direkt. Med stopp i Kimstad, Linghem, Linköping, Vikingstad, Mantorp, Mjölby, Skänninge - och så Motala.Annorlunda där
Stark expansion söderut för Östgötapendeln alltså. Men åt andra hållet då? Nyköping, Katrineholm; hur ligger det egentligen till där?Ja, där ligger det ju annorlunda till. Där kör SJ trafik på kommersiella villkor, och då ska inte ett bolag som Östgötatrafiken, med sina subventionerade biljettpriser, få gå in och konkurrera.Att låta pendeln innefatta också Nyköping är därtill närmast omöjligt rent järnvägstekniskt. Enkelspåret mellan Åby och Nyköping räcker inte till för någon sådan utveckling. Utan här måste då först Ostlänken till.- Till Katrineholm är det däremot enklare tekniskt, säger Paul Håkansson. - Men också där kör ju SJ kommersiell trafik. Och där har vi fått i uppdrag från våra ägare, landstinget, att i samverkan med SJ säkerställa att det finns avgångar som möjliggör arbetspendling till och från Katrineholm.Avtal med SJ
För den rutten har lösningen då blivit, att Östgötatrafiken tillsammans med ett antal trafikhuvudmän i Mälardalen slutit avtal med SJ och betalar för att få en viss turtäthet. Det handlar då om tågen Linköping-Norrköping-Katrineholm-Flen-Eskilstuna-Västerås.När det gäller Kolmården, och stationen där, finns det särskilda arrangemanget att man därifrån får åka till Norrköping på ÖstgötaTrafikens biljetter och värdekort. Och sedan då byta i Norrköping, om man ska vidare söderut med Östgötapendeln.På tur att inlemmas i pendeltågsystemet står också Åby, men när detta kan bli står ännu skrivet i stjärnorna. Tanken är då, att pendeln helt enkelt ska förlängas dit.- Men det ligger några år framåt i tiden, konstaterar Paul Håkansson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om