60 procent av Östgötatrafikens verksamhet är skattefinansierat och nu står man inför ett avvägande.
- Ska vi begära mer skattepengar eller ska vi finansiera ökade kostnader via våra kunder, säger Sylvia Rydström.
Men om det blir dyrare att åka med kollektivtrafiken kommer man då inte att tappa kunder och det hela blir en ond cirkel?
- Det är ett noga övervägande vi får göra och vi har såklart gjort kundundersökningar för att se vart gränserna går, säger Sylvia Rydström.
De undersökningarna visar bland annat att den stora pendlargruppen är mer intresserad av komforten i de dubbeldäckade bussarna än av tätare och billigare turer.
- Ja, det finns de som är beredda att betala lite extra för ökad komfort. Det är mest ungdomar som är intresserade av ökad turtäthet och bryr sig mindre om komfort, säger Sylvia Rydström.
Inget beslut
Ännu är inga höjningar beslutade och om ett sådant beslut tas kommer det att as på styrelsemötet i maj.
- Ja det är ju styrelsens beslut och om det blir en höjning träder den i kraft efter sommaren, säger Sylvia Rydström.
Senast Östgötatrafiken höjde priserna var 2009.