Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Östergötland ska testa framtidens drönare

Drönare förväntas få en allt viktigare roll i samhället i framtiden. Norrköping och Linköping deltar nu i en Europasatsning där samhällsnyttan med drönartjänster ska demonstreras.

Östergötland är en av sex platser i Europa som valts ut för testflygning av en autonom drönare.

Östergötland är en av sex platser i Europa som valts ut för testflygning av en autonom drönare.

Foto: Katla Aero

Norrköping2020-11-16 13:04

Användningsområdena för drönare blir allt fler.

I dag används de bland annat av polis i vissa operativa insatser, av räddningstjänsten när de ska bekämpa skogsbränder eller leta efter försvunna personer – och Norrköpings kommun har i år tagit hjälp av drönare för att analysera trafiksituationen på Ingelsta.

I framtiden kan drönare även komma att bli ett viktigt transportmedel. 

Transportstyrelsen har bland annat tittat på om drönare kan användas för att frakta blod inom sjukvården.

Norrköping och Linköping deltar nu tillsammans med Luftfartsverket, Linköpings Universitet och företaget Independant Business Group i ett europeiskt program där samhällsnyttan med drönartjänster ska demonstreras.

Östergötland är en av sex platser i Europa som valts ut för testflygning av en autonom drönare.

– Vi är mycket stolta att kunna stå som värdar när blickarna riktas mot Sverige och våra städer. Duktiga företag och framåtanda gör att vi blir en region att räkna med, säger Reidar Svedahl, ordförande i samhällsbyggnadsnämnden i Norrköping.

Hösten 2022 planerar LFV, LiU och IBG att genomföra en flygning med en större drönare som ska klara tio kilo last och transporteras minst 50 km.

– Det är hedrande att IBG får chansen att koordinera och kommunicera detta genombrott i flygvärlden som verkligen sätter vår region på kartan, säger Jesper Low, VD på IBG, i ett pressmeddelande.

– Det här projektet knyter samman inte bara flera av regionens aktörer inom området, utan också den forskning som LFV och Linköpings Universitet har bedrivit tillsammans under mer än tio år. Vi ser att detta är ett bra exempel på ett lyckat ”triple-helix-samarbete” mellan näringslivet, forskningen och den offentliga sektorn, säger Martin Rantzer, campusråd vid Campus Norrköping.

Drönaren är tänkt att lyfta från Mjärdevi i Linköping och landa på Kungsängen i Norrköping.

Flygningen görs från stadsmiljö till stadsmiljö med de utmaningar som följer.

– Förenklat så bygger vi en korridor i luftrummet mellan Linköping och Norrköping. Det är redan idag en intensiv trafik mellan städerna av människor, gods och data. En del av dessa transporter kan förmodligen genomföras effektivare och fossilfritt med hjälp av drönare, säger Billy Josefsson på LFV:s FoI-enhet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!