Östergötland pilotlän för mixad spårväg-järnväg
I en stor studie, på väg att komma igång, blir Östergötland själva pilotregionen, när framtidens transportsystem utreds. Det handlar då om s k duo-spårväg, dvs kombinationer av järnvägs- och spårvägsnät. Som många tror kan bli ett centralt inslag i framtidens kommunikationssystem.
Framtidens melodi? Ska spårväg anknuten till järnvägsnätet, i både Linköping och Norrköping och med förlängning till Finspång, Söderköping m fl orter, bli framtidens melodi i Östergötland? I varje fall ska saken utredas. FOTO: NICLAS SANDBERG
Foto:
Tyngre väger då att spårväg redan finns i Norrköping och att det ju också i varje fall finns idéer om att bygga ut den. Liksom det i Linköping förts vissa diskussioner om lokal spårväg från Resecentrum till Malmslätt, via Universitetssjukhuset och Mjärdevi Science Park.
Allt det här är visserligen ganska så löst. Men likväl tillräckligt för att projektet ska fokusera på Östergötland.
Tappat mark
Som en bakgrund konstateras att samhället idag upplever en ny urbaniseringsvåg, som då lett till trafikproblem i städerna. Såväl lokal som regionala kollektivtrafik har tappat mark det senaste årtiondet - samtidigt som bilresandet bara ökat. Alla prognoser pekar också på, att den utvecklingen kommer att fortsätta.
Med Duo-spårväg kan städer i en gemensam region integreras. Många medelstora svenska städer finns i geografiskt avgränsade regioner - Östgötaregionen, Trestadsregionen, Mälardalen, Skaraborgsregionen.
Det behöver då inte handla om några väldiga spårutbyggnader. Relativt korta anslutningsspår till befintliga järnvägslinjer, från stationen och in i den aktuella staden, kan enbart de ge radikala förändringar.
Fungerar där
Mycken information har redan samlats om system med duo-spårväg i tyska städer som Karlsruhe och Saarbrücken. Å andra sidan har då också invänts, att där är mycket folktätare än i Östergötland.
I samband med projektet ska regionalekonomiska analyser ska göras. Allmänt räknar man med att med bättre tillgänglighet inom regionen växer arbetsmarknaden för den enskilde.
Finansieringen är ett problem, som ska undersökas även det. Här finns internationella exempel där privat kapital finansierat upp till 22 procent av investeringen.
Pengar söks nu som bäst till projektet, helt klart är det inte. Men VTI ska bli motorn, och såväl Östsam som Norrköping, Linköping, Finspång och Kinda stöder projektet ekonomiskt. (Norrköpings kommun summa 100.000 kr under projektperioden, som beräknas sträcka sig fram till år 2006).
Även Kimstad med
I framtidsvisionerna, som det laborerats med. ingår bland annat Duo-spårvagn mellan Finspång och Norrköping, och även Finspång-Linköping - i båda fallen med Kimstad som tänkt station på vägen.
Även orter som Kinda och Söderköping finns med i, de låt vara något utopiska, resonemangen. Vad gäller Söderköping är förutsättningen, att spårvägen i Norrköping byggs ut till Ringdansen. Fast där är vi ju, som bekant, inte riktigt än.