Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Oskattad buss på linje 113

En buss på linje 113 i Norrköping har körts oregistrerad och oskattad under en tid. - Naturligtvis är det inte acceptabelt. Vi ska se över våra rutiner, säger Mattias Näsström på Veolia Transport.

NORRKÖPING2010-04-22 03:00
Folkbladet uppmärksammades på onsdagsmorgonen av en privatperson som reagerat på en äldre Mercedes-buss som trafikerade linje 113 mellan Navestad och Resecentrum. Personen hävdade också att bussen var äldre än vad avtalet mellan Östgötatrafiken och Veolia tillåter. Efter kontakt med Veolia Transport, som kör åt Östgötatrafiken, visade det sig att bussen har körts utan att vara skattad.- Det är ett förbiseende i våra rutiner. När vi fick reda på detta under morgonen togs bussen ur trafik, säger Mattias Näsström.Förklaringen, enligt Näsström, är att bussen stått en längre tid på verkstad för byte av motorn. Detta inträffade i slutet av förra året.- När de står en längre tid på verkstad brukar vi avregistrera bussarna, men någonstans i rutinerna har det klickat när bussen skulle sättas i trafik igen, säger han.Veolia ska nu se över sina rutiner så att misstaget inte upprepas.- Men det har aldrig varit några säkerhetsproblem med bussen. Den besiktigades och godkändes den 16 februari, säger Näsström.FÖ: Hur länge har bussen körts oskattad?- Det kan jag inte svara på. Jag vet bara att den besiktigades den 16 februari.Att betala fordonsskatt för en dieselbuss kostar en del. Enligt Transportstyrelsen närmare bestämt 28.101 kronor per år.Att bussen skulle vara för gammal tillbakavisas av Mattias Näsström.- I vårt avtal med Östgötatrafiken står att genomsnittåldern på bussarna inte ska vara mer än tio år. Maxåldern enligt avtalet är 12 eller möjligen 14 år, säger han.Veolia kör 230 fordon åt Östgötatrafiken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om