Per Aronsson på Försäkringskassan anser att myndigheten befinner sig i ett vakuum. För samtidigt som man ska spara 200 miljoner kronor och har en plan att lägga ner alla sina servicekontor, senast december 2012, så anser en majoritet av både politiker i socialförsäkringsutskottet och i riksdagen, att det är viktigt att Försäkringskassan behåller dessa servicefunktioner. Men regeringen måste agera och skjuta till mer pengar, annars fullföljer Försäkringskassan sin avvecklingsplan av servicefunktionen, säger Per Aronsson.
Telefon eller internet
Om så blir fallet, så drar sig Försäkringskassan sig ur samarbetet med Pensionsmyndigheten och Skatteverket över hela landet, så även i Norrköping.
Den som i fortsättningen vill få kontakt med myndigheten, måste använda internet eller Försäkringskassans telefonkundtjänst.
Det blir problem om möjligheten till spontana kundmöten helt upphör, framför allt för dem som inte förstår och talar så bra svenska, konstaterar Per Aronsson.
- Det kan vara svårt att vägleda dessa kunder via vår telefonkundtjänst, säger han
Det är inte bara Linköping som blev blåst på sitt servicekontor, även Jönköping och Värnamo blev utan samt flera orter i Norrland.
Fram till nu har Försäkringskassan infört 113 av 120 servicekontor över hela landet. Men nu är det slut med det, i alla fall tills vidare.