Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Oroas över chaufförer som kör för slavlöner

Åkeriägare tror att det tuffa priskriget som skett i branschen kommer leda till att fler svenska åkerier kommer tvingas lägga ner.- Frågan är om vi ens kommer att ha jobbet kvar fram till pension.

Ågeriägare Hasse Isacsson och chaufför Anders Johansson oroas över priskriget i åkeribranschen som konkurrerar ut de svensa lastbilschaufförerna.

Ågeriägare Hasse Isacsson och chaufför Anders Johansson oroas över priskriget i åkeribranschen som konkurrerar ut de svensa lastbilschaufförerna.

Foto: Malin Perk

NORRKÖPING2013-03-22 08:22

Det säger Hasse Isacsson, som är uppvuxen i åkeribranschen, när Folkbladet träffar honom vid Alltransport i Norrköping. De senaste tio åren har han drivit Isacsson transport AB och har idag fyra långtradare och sex anställda chaufförer.

Isacsson smörjer dragkroken innan han hakar på lastbilssläpet på bilen som chaufför Anders Johansson snart ska ge sig av i.

- Det här ekipaget kostar mig 160 kronor milen, säger Hasse Isacsson.

Omöjligt att konkurrera

Enligt SVT:s Uppdrag granskning, som i onsdags visade upp en åkeribransch i kris, så går det att hitta lågprischaufförer från de allra billigaste länderna i Europa, som kör för 52 kronor per mil. Helt lagligt.

- Det är omöjligt för oss att konkurrera med de priserna, säger Hasse Isacsson och framhåller hur noga det är med alla regler i Sverige, till exempel när det gäller skiftbyten , miljökrav och färdskrivare. Frågan är hur de gör med sådant.

"Det är illa"

En svensk chaufför kostar ett åkeri ungefär 30000 kronor i månaden. De utländska chaufförerna som Uppdrag granskning pratat med tjänar mellan 6000 och 12000 kronor brutto. Här slipper åkeriet dessutom betala sociala avgifter.

Att det ligger till på det här viset var ingen nyhet för åkare Isacsson och hans branschkollegor.

- Det här var mer en bekräftelse på hur jäkla illa det verkligen är.

Slavlöner

Han och Anders Johansson känner väl igen bilden som skildras i Uppdrag granskning, om förare som oftast kommer från östra Europa, bor i sina lastbilar i månader i sträck och arbetar under usla förhållanden. För slavlöner.

- Det är så det ser ut på vägarna. Rastplatserna, till exempel vid Klinga, kryllar av utländska chaufförer som sitter på tältstolar och äter mat som de lagar på spritkök, säger Anders Johansson.

Tycker ni synd om dem?

- Det är kanske elakt att säga nej. Men de förstör ju faktisk för oss, tar våra jobb. Men egentligen är det ju inte deras fel att det är så här.

Boven i dramat är, menar de, speditörerna som anlitar de billiga chaufförerna utan några som helst moraliska betänkligheter. I uppdrag granskning skrattade vissa av dem till och med åt de höga svenska chaufförslönerna.

Alltransport

Hasse Isacsson framhåller att han har det bra som är medlem i transportmedlemsföretaget Alltransport.

- Alltransport ordnar körningar åt mig. Det är värre ställt med fristående åkerier som jjagar egna kunder. De tvingas allt oftare krypa till korset.

Han poängterar också att det fortfarande finns kunder som värdesätter svenska seriösa åkerier och chaufförer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om