Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Oro för dyr räkning vid klagomål

En upplysning om att en timavgift kan tas ut om ärendet börjar handläggas, fick en Lindöbo som drabbats av fluginvasion att avstå att anmäla problemet till kommunen. ”Ett demokratiskt problem”, menar han.

Inte bara en fluga. Utan flera hundra. Det har många Lindöbor i sina hus just nu.

Inte bara en fluga. Utan flera hundra. Det har många Lindöbor i sina hus just nu.

Foto: Hasse Holmberg

NORRKÖPING2015-05-26 10:55

Det var när Folkbladet rapporterade om flugproblemen förra veckan, som kommunens bygg- och miljökontor rekommenderade drabbade att fylla i en klagomålsblankett. Lindöbon, som vill vara anonym, nappade på idén. Men när han började skriva i blanketten, stötte han på en rad som fick honom att tänka om.

– Där stod att man skulle observera att de kan ta ut en timavgift om de börjar handlägga ärendet. Det betyder att jag inte kommer att skicka in någon blankett, eftersom jag då riskerar att få en räkning från kommunen, säger han och fortsätter:

– Det är ett demokratiskt problem. Det är inte rimligt att det är plånboken som ska styra om man vågar skicka in ett befogat klagomål till en kommunal förvaltning. Dessutom känns det som att detta hot, om att ta ut en timavgift för handläggningen, skickar en signal om att kommunen helst vill slippa engagera sig i medborgarnas klagomål.

När Folkbladet ringer upp bygg- och miljökontoret, visar det sig att man inte alls behöver vara rädd att det ska dimpa ner en räkning i brevlådan, bara man skickar in en blankett.

– En handläggare får ärendet och börjar alltid med att kontakta den som skrivit den. Om man nu uppgett namn, för man kan vara anonym och då går det ju verkligen inte att skicka någon räkning, säger miljö- och hälsoskyddsinspektör Anna Sjögren.

Så man behöver inte vara rädd att man ska få en räkning från er, inte ens om ni kommer ut och tittar på problemen?

– Som medborgare behöver man inte vara rädd för att vi debiterar den som inkommer med ett klagomål till oss. Debitering sker av den som ansvarar för störningen om ett klagomål är befogat, säger kollegan Magdalena Öberg.

Timpenningen ligger på drygt 900 kronor, en avgift som fullmäktige beslutat om och som ligger helt i linje med det som står i miljöbalken.

När tas avgiften ut då?

– Om klagomålet är befogat. Och det är den som orsakat ”skadan” som får betala. Säg att det kommer in ett klagomål om nedskräpning, ja då är det den som skräpat ner som får betala, förklarar Anna Sjögren.

Så säg att flugorna kläcks i min kompost, att jag själv orsakat fluginvasionen i mitt hus, är det då jag som får betala?

– Är det din egen kompost som orsakat flugorna, ja då går vi inte vidare med ärendet utan då får du åtgärda det själv.

Varför finns avgiften? Är det för att ni, som Lindöbon säger, hest vill slippa engagera er i medborgarnas problem?

– Verkligen inte. Som tillsynsmyndighet har vi en skyldighet att utreda samtliga inkomna klagomål som omfattas av miljöbalken och dess bestämmelser. Handläggningstid som läggs ned vid befogade klagomål debiteras av den som ansvarar för störningen och finansieras inte av kommunala skattemedel. Indirekt fungerar detta som ett styrmedel. Åtgärdar den ansvarige det problem som ger upphov till risken för olägenhet hos människors hälsa och eller miljön, behöver handläggaren inte lägga ned så mycket tid och det blir därmed också billigare, säger Magdalena Öberg.

Tänker ni ändra något i blanketten, så att inte fler missuppfattar reglerna?

– Vi kommer se över blanketten och se hur vi uttrycker oss. Vi måste kommunicera att vi tar betalt, men på vilket sätt får vi se över, säger Magdalena Öberg och tillägger:

– Det går även bra att ringa till oss!

Så klagar man

Om man upplever någon form av störning som har med miljö- och hälsoskydd att göra, kan man anmäla detta till kommunen genom att fylla i en klagomålsblankett.

Kommunens handläggare börjar då handlägga ärendet.

Om handläggaren kan konstatera att det handlar om ett befogat klagomål, kan en timavgift tas ut av den som orsakat störningen.

Timavgiften ligger på drygt 900 kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om