Den 1 april bytte Östgötatrafiken bokningssystem för den anropsstyrda trafiken. Sedan dess har Transportarbetareförbundet blivit nedringda av upprörda chaufförer.
– Körtiderna kan vara helt uppåt väggarna. Det kan ibland vara fem minuter mellan Norrköping och Linköping, säger Mats Andersson, ombudsman i Östergötland.
Det är ofta som chaufförerna blir sena på grund av att tiderna inte är beräknade efter verkligheten.
Förutom körtiderna så är många chaufförer upprörda över att lunchrasten är placerad på Vrinnevisjukhuset där de inte har tillgång att kunna värma sin lunchlåda eller ha någon kyl att förvara den i. Lunchrasten kan också bli flyttad samma morgon, vilket gör att de inte kan planera in något på sin lediga stund. Det har hänt att chaufförer tvingats avboka läkarbesök samma dag, och som de sedan blivit debiterade för.
När Folkbladet träffar chaufförerna Cicci Hjalmarsson och Mikael Janik så är det under deras lunchrast som de tagit i sin depå, trots att det står i schemat att de ska ha den på sjukhuset.
– Vi måste kunna värma vår mat och vi behöver komma ut från bilen en stund, säger Cicci Hjalmarsson.
När det gäller planeringen med körtiderna så har de många exempel på tider som i både teori och praktik är omöjliga.
– Det kan vara någon med cancer och ska komma in på strålning och så kommer vi försent till det. Vi vill ju kunna göra ett bra jobb, säger Mikael Janik som också är skyddsombud på Connect bus.
De är noga med att poängtera att det här inte är ett problem hos deras arbetsgivare som kör åt Östgötatrafiken. Utan de riktar sin kritik mot Östgötatrafiken som är den som planerar raster och körningar för chaufförerna.
– Attityden är att vi själva ska lösa de problem som uppstår. Sen struntar de i kollektivavtalet och lägger till körning på övertid utan att fråga. De säger att de förlänger bilens pass, men det blir vi som måste lösa det. Arbetsgivaren hamnar i kläm här, säger Janik.
Han fortsätter:
– Det ofantliga felet är ju de orimliga körtiderna och att de meckar med rasterna och den attityden vi möts av. Vi stressar hela dagarna och vi mår alla dåligt av det här, säger Mikael Janik.
De har nu skrivit en kravlista och lämnat till både arbetsgivaren och Östgötatrafiken. I den kräver de bland annat att schema och raster måste ändras i god tid. Om det kommer in körningar som inverkar på rasten eller sluttiden så kommer de vägra att köra dessa.
De skriver också att kraven måste vara uppfyllda senast 19 april. "I annat fall tvingas vi gå vidare med vår självklara rätt till rast".
– Vi kommer köra efter det här nu, och räkna en timmes lunch utifrån det schemat som är lagt, säger Janik.
Chauffören Peter Ragnar svänger in på depån. Klockan är 11.45 och han har en hämtning på Vrinnevi samma tid, alltså klockan 11.45.
– Det här blir ett så tydligt exempel på hur vi har det. Igår när jag äntligen fick rast tog det 20 minuter för mig att sluta skaka eftersom jag var så stressad. Jag blir både psykiskt och fysiskt påverkad av allt det här, säger han innan han skyndar vidare mot Vrinnevi.