Optimister trots alla dystra besked
Nedläggningar, varsel, uppsägningar. Det är svårt att se någon ljusning på arbetsmarknaden. Men de sista som ger upp hoppet är Norrköpings näringslivsdirektör och marknadsförare. Enligt dem har vinden har vänt och de lovar nya jobb.
Näringslivsdirektören Björn Persson är positiv. Enligt honom är Norrköping en framtidsstad. Han lyckas till och med att se det dystra läget som nya möjligheter för kommunen.
I lanseringen av Norrköping kan han lugnt garantera både arbetskraft och lokaler. Något som är viktigt för att nyföretag ska vilja etablera sig.
- De senaste året har vi tydligt känt att läget har förbättras. Vi får fler förfrågningar än tidigare och vi har en hel del nyetableringar på gång.
Han kan till och med garantera att mellan 500 och 1000 nya arbetstillfällen skapats inom två år.
- Det är redan klart med de etableringarna. It-distributören GNT valde att etablera sig i Norrköping och det skapade 250 nya jobb. Nu kommer de utöka verksamheten med 50 nya jobb till att börja med och det kan bli fler.
<b>Varit dåliga</b>
Hittills har Norrköping varit dålig på att marknadsföra sig och lobba för sina intressen. Enligt Tomas Sjölander, VD för marknadsföringsbolaget Nya Norrköping, är det flera företag som inte känner till att Norrköping har en stor hamn.
- Vi tyckte det var bra när Greenpeace kom hit och fick medial uppmärksamhet från hamnen, för då spred det sig att vi har en så stor hamn som vi har.
Det geografiska läget är också kommunens styrka. Avståndet till Stockholm är viktigt, likaså hamnen, E4:an och flygplatsen. Norrköping beskriver och framhäver sig själv som ett logistik- och transportcentrum, problemet är bara att det gör i stort sett varenda kommun.
<b>Lanseras stenhårt</b>
- Det är sant att var och varannan kommun säger sig vara ett transportcentrum bara de har ett vägskäl i stan. Men om du synar dem, så ser du hur lite det ligger bakom det.
Norrköping och Linköping lanseras numera stenhårt som Sveriges fjärde storstadsregion. Och samarbetet mellan de två kommunerna har förbättras, även om Björn Persson menar att man hittills bara hittat till dörröppningen. Rent konkret innebär storstadregionen framför allt ett sätt att marknadsföra sig på. Kommunerna har gemensamt satsat på reklamkampanjer i tv och genom tidningar. Men resultatet är ännu oklart.
<b>Ingen ny tvål</b>
- Det är inte som att lansera en ny tvål, utan kräver långsiktigt tänkande.
Men det är viktigt att kunna poängtera närheten till varandra och båda kommunerna är nu positiva till företagsetableringar i hela länet.
- För en gångs skull behöver båda kommunerna varandra samtidigt och det har förenklat samarbetet. Men visst finns det tillfällen då vi tävlar om samma företag och då är konkurrensen självklart stenhård.
<b>Folket viktigast</b>
I en stad är det dock befolkningen som är den viktigaste. Och nedläggningarna som drabbat staden kan inte hur de än vrids och vänds summeras till något positivt. Trots att Norrköping rest sig gång på gång efter att ha förlorat först textilindustrin, sedan gummiindustrin och nu senast telecomindustrin med Ericsson i spetsen är det enkelt att förstå att det inte känns annat än dystert. Om akutmottagning dessutom flyttas försvinner något av en symbol för en storstad.
Men Norrköping har alltid klarat sig och vi är kämpar som reser oss upp. Vi får dessutom inte glömma bort att vi fått hit universitetet. Det är enormt viktigt för staden och framtiden, säger Björn Persson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!