Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Öppnar bussdörrarna fram – men Norrköping får vänta

Bussresenärer i Linköping kan snart kliva ombord genom framdörrarna igen. Men i Norrköping dröjer en sån lösning.

Snart kan man kliva på och av genom framdörrarna på bussarna i Östgötatrafiken.

Snart kan man kliva på och av genom framdörrarna på bussarna i Östgötatrafiken.

Foto: Arkiv

Norrköping2021-01-11 11:30

Sedan april 2020 har förarplatsen i Östgötatrafikens bussar varit avspärrad och framdörren stängd för att förhindra spridning av covid-19. 

Men i takt med att skyddsglas installeras vid förarplatsen kommer resenärerna inom kort att kunna kliva på i alla dörrar. Dock inte i Norrköping.

– Våra förare uppger att man störs av reflexer från skyddsglasen. Vi jobbar stenhårt med att få till en lösning så att vi kan öppna framdörrarna även i här, säger Marie-Louise Arnell, affärschef på Transdev i Östergötland.

I Linköping är det Nobina som ansvarar för stadstrafiken och där är man nu först ut i Östergötland efter att ha utrustat nästan halva sin fordonsflotta med skyddande glas för föraren.

– Vi har samma leverantör av skyddsglas som Linköping, fortsätter Marie-Louise Arnell.

Men varför upplever inte de samma problem?

– Det får du fråga dem om.

I Norrköping hade man hoppats kunna öppna upp bussarna från vecka fyra, men så kommer förmodligen inte att ske.

För Transdevs del handlar det om en stor investering i ungefär 40 Norrköpingsbussar.

– Fast det är inte skälet till att det dröjer. Först måste vi lösa det här med störande reflexer för bussförarna. Vi vill undvika svarta rubriker i samband med de nya glasen.

Fördelarna med fler in- och utgångar är bland annat att det frigörs fler platser att sitta på, ombordstigning underlättas och det går lättare att sprida ut sig i fordonet.

Sedan den 4 januari rekommenderas länstrafikens resenärer bära munskydd under de mest hektiska morgon- och kvällstimmarna.

– Vi har bara torsdagen och fredagen i förra veckan att titta på ännu. Det är inte alla som följer rekommendationerna men vi behöver nog den här veckan på oss för att ha ett bättre underlag, säger Eva Jylltorp, kommunikationschef hos Östgötatrafiken.

Antalet resenärer i kollektivtrafiken har minskat dramatiskt sedan Covid-19 började spridas, enligt en rapport från forskningsprojektet Putspace som TT hänvisar till.

Men pandemin har inte bara påverkat antalet resenärer, utan också känslorna hos de som reser, visar rapporten.

– De som fortsatt att pendla under pandemin uppger att resandet har varit mer bekvämt och tryggt än tidigare, och samtidigt har det varit en lugn och dämpad stämning i kollektivtrafiken, säger Marcus Finbom, trafikplanerare på analys- och teknikkonsultföretaget WSP och research fellow inom forskningsprojektet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!