Nyligen presenterades resultaten av 13 olika forskningsprojekt som beviljats medel från Norrköpings fond för forskning och utveckling. En av dessa handlade om onlinespel bland unga vuxna med intellektuell och kognitiv funktionsnedsättning.
Kristin Alfredsson Ågren, universitetslektor i arbetsterapi på Linköpings universitet, har tidigare skrivit en avhandling om hur unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning använder internet och digitala verktyg. Den visade att de i lägre grad än andra använder internet.
– I den här studien fanns ett "tvärtomperspektiv", att man var bra på onlinespel och digitala enheter. Då blev det väldigt intressant, säger Kristin.
Efter avslutat gymnasiesärskola är det cirka 25 procent av de unga vuxna i landet som varken är i arbete, utbildning eller daglig verksamhet. Syftet med projektet var att tillsammans med målgruppen ta fram förslag på aktiviteter inom daglig sysselsättning, för att på så vis öka intresset för att delta. På sikt skulle rätt utformade aktiviteter inom daglig verksamhet kunna vara ett första steg för ökad delaktighet i samhället.
De elva personer som deltog i studien spelade olika rollspel online, allt från Call of duty och World of warcraft till Fifa eller Fortnite. Flera av deltagarna hade svårt att klara dagliga aktiviteter i livet, som att ta initiativ, planera, handla och laga mat exempelvis. Men de kunde ägna en stor del av dagen, eller dygnet, till att spela.
– De beskrev det som att de mådde bra av att spela. Att de löste uppdrag och kände sig bekräftade. Det gav dem också vissa rutiner.
Spelandet gav dem också kompetenser, som bättre engelskakunskaper, förmåga att hantera digitala enheter, viss programmering och digital social interaktion.
– Generellt i samhället ses det ju som ett problem, det är sällan som man pratar om onlinespelande som en positiv aspekt eller sysselsättning. Vårt resultat blev att de i den här aktiviteten skaffade sig kompetenser.
Vill du att spelande blir mer socialt accepterat?
– Ja, kanske. Om vi säger att man har en person med beslut om daglig verksamhet så kanske man ska fråga dem mer om vad de har för intressen och vad de skulle vilja göra. Och vad de kan bidra med för digitala kompetenser.