Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Om två år kommer pendeltågen att stanna i Kimstad

Redan om två år kommer pendeltågen att börja stanna i Kimstad.
- Ja, hösten 2005, säger Roland Leonardsson, chef för kommunens kollektivtrafikenhet. Banverket har på senare tid flaggat upp för att de har mer pengar än tidigare.

Framtiden? Så här kan man tänka sig den framtida pendeltågsstationen i Kimstad. I varje fall enligt ett bildmontage från Scandiaconsult, som gjort en grundlig utredning av hela den här frågan.

Framtiden? Så här kan man tänka sig den framtida pendeltågsstationen i Kimstad. I varje fall enligt ett bildmontage från Scandiaconsult, som gjort en grundlig utredning av hela den här frågan.

Foto:

NORRKÖPING2003-11-06 06:00
Inte sedan 1970 har några persontåg stannat i Kimstad. Då lade SJ ner stationen där - och vem kunde väl den gången tro annat, än att detta då också skulle vara för gott?
Men åren går, och med pendeltrafikens utveckling på senare år (och det ökande samspelet mellan Norrköping, Linköping osv) har allting vartefter kommit i ett annat läge. Ett aktionsgrupp för järnväg till Kimstad har också varit ihärdig.
I början verkade dess idéer kanske lite utopiska, men nu har alltså verkligheten hunnit ifatt dem. Först nappade Norrköpings kommun på tankarna, och sedan har då även de sista pusselbitarna fallit på plats när Banverket, något tidigare än väntat, nu anser sig ha pengar till satsningen.

En anhalt till
Med station i Kimstad får då Östgötapendeln en anhalt till; mellan Linköping och Norrköping blir det således uppehåll i både Linghem och Kimstad.
Det ska sägas att flera formella beslut fortfarande återstår, det hela är alltså inte slutgiltigt bestämt. Men Roland Leonardsson, med all den insyn som behövs, är övertygad om att det här långdragna projektet nu är i hamn.
- Vi har inte fått någon formell skrivning från Banverket ännu, men den kommer inom den närmaste tiden. Vi kommer heller inte att få hela beloppet genast, utan det blir 5 milj kr år 2004. Men jag bedömer nu det hela som säkert.
Nytt stationshus ska alltså byggas, en del spårdragningar blir det också. 20 milj kr har avdelats i kommunens investeringsbudget, varav Banverket då tänks svara för 8 milj kr. Resten av Banverkets pengar kan sedan väntas komma år 2005.

Förankring finns
Nu har i och för sig inte heller kommunens investeringsbudget ännu tagits, utan det handlar här om socialdemokraternas förslag till sådan. Men den tycks vara förankrad bland andra partier - och inget parti lär väl heller, för övrigt, gå emot pendeltågsstation i Kimstad.
- Det pågår också ett intensivt arbete med Kimstadsstationen, säger Leonardsson. Inom Banverket, Vägverket och kommunen, där det då bland annat rör sig om ny detaljpla för Kimstadsområdet.
I ett lite större sammanhang ingår Kimstadsstationen i regionala framtidsvisioner, med s k Duo-spårvagn mellan t ex Finspång och Linköping, och då via Kimstad.
Rätt många boende såväl i själva Kimstad som i trakten upp mot Finspång arbetar idag i Norrköping eller Linköping. I diskussionerna har betonats, vilket oerhört lyft för hela regionen som en pendeltågsstation bör komma att ge.

Ny byggnad
Den gamla järnvägsstationen i Kimstad finns kvar, men det är inte den som det nu handlar om. Utan nu gäller det en ny stationsbyggnad i anslutning till bron under länsväg 215, exakta läget ej fastslaget. Det senaste förslaget är dock att placera stationen strax norr om bron. I anslutning tänks då också ligga en bussterminal, med korta restider till både Norrköping och Linköping.
I skeendets förlängning kan även en pendeltågsstation i Norsholm mycket väl tänkas. Fast den ligger nog ett antal år fram i tiden, och lär förutsätta en ökad förtätning i området.
Den lokala pendeltågsstation, som efter Kimstad närmast torde kunna stå på tur, är då snarare en i Åby.
- Fast här händer det inget förrän Ostlänken är klar, säger Roland Leonardsson. Så det lär dröja.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!