"Om någon är ledsen tar man sig alltid tid"
- Det finns alltid toppar när det är mycket att göra, men om någon är ledsen då tar man sig tid, säger Kirsi Kolkka, undersköterska på Enebygårdens hemtjänst.
Undersköterskan Kirsi Kolkka och områdeschef Anita Milered berättar ur två olika perspektiv om hur man jobbat sig igenom besparingstiderna. Hemtjänsten gör allt från att bara ringa och kontrollera att allt är bra, till att vårda i livets slutskede. Det är ger variation men gör arbetet svårt att planera, förklarar enhetschef Kerstin Petersson, här med undersköterskan Michael Nåhle. Foto: Niclas Sandberg
Foto:
- Men den hjälp de har blivit beviljade måste vi utföra och det klarar vi. Promenader, till exempel, kan beviljas, förklarar Michael Nåhle.
"Jättejobbig period"
Deras chefer har känt av besparingarna mer påtagligt.
- Vi har jobbat oss igenom en jättejobbig period, där vi arbetat mycket med organisation, ledarskap och planering, säger områdeschef Anita Milered.
Enebygårdens hemtjänst har 22 fast anställda och mellan 95 och 100 vårdtagare. Exakt hur många och hur mycket hjälp kan man inte säga säkert från dag till dag. Det gäller att hålla tungan rätt i mun när man ska spara i en sådan organisation. Nyckelorden har varit ordning och reda och planering.
"Annat tänk"
- Det har blivit ett annat tänk, säger enhetschef Kerstin Petersson. Vi försöker prioritera om och ha framförhållning. Vet vi att Asta kommer hem från sjukhuset i morgon så tänker vi redan i dag vad vi kan göra för att förbereda om vi har en ledig stund, exempelvis se till att det finns mat hemma.
Ordern att hålla igen på vikarier har också tvingat fram en bättre planering.
- Vikarier klarar vi oss inte utan, men vi måste tänka oss för så att vi inte tar in dem i onödan, exempelvis en dag när vi har några vårdtagare inne på sjukhus, förklarar Kerstin Petersson.
Med färre vikarier har det blivit viktigt att strukturera verksamheten, lägga scheman där man ser till att det finns mest folk när de bäst behövs, på morgnar och luncher, och att var och en vet precis vad hon ska göra.
Vårdplaner
Något som underlättat det arbetet är de individuella vårdplaner som införts för alla vårdtagare. Här finns nedskrivet inte bara vilken hjälp varje vårdtagare ska ha utan också hur vårdtagaren vill att den ska utföras. Här kan man läsa att
Asta alltid vill gröt och två smörgåsar på morgonen.
- Nu har vi hamnat i ett läge där vi jobbar mer framåt, säger Anita Milered. I dag är det mer prat om kompetensutveckling än om nedskärningar.
Pensionsavgångar
Det som hon ser som det största problemet framöver är att klara att fylla luckorna efter pensionsavgångarna som tar fart på allvar om några år. Det krävs folk med utbildning och kompetens, menar hon.
- Vi måste komma ifrån stämpeln att vem som helst kan jobba i hemtjänsten. Det är inte sant. Det är rena hjältedåden som görs här varje dag.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!