Olle med budskap som fastnar

Under fredagen startade Socialdemokraterna i Norrköping den lokala valrörelsen genom att börja sätta upp affischer med partiets politiska budskap.

Valledare. Olle Vikmång under gårdagens lokala valupptakt för Socialdemokraterna i Norrköping.

Valledare. Olle Vikmång under gårdagens lokala valupptakt för Socialdemokraterna i Norrköping.

Foto: Robert Svensson

NORRKÖPING2014-08-16 14:00

Socialdemokraternas ombudsman Olle Vikmång är lokal valledare i Norrköping. Han berättar att man tänker sätta upp omkring 450 stycken valaffischer samt ett 30-tal stortavlor runt om i stan.

– Vi tjuvstartade lite i torsdags i Hörsalsparken, men det är nu startskottet för den lokala valrörelsen går, säger Olle Vikmång.

De tre huvudbudskapen på affischerna och tavlorna är jobb, kunskap och omtanke. Olle Vikmång förklarar valet av budskapen så här:

– Jobben är den viktigaste frågan, kunskapen är lösningen på den, men även omtanke är viktigt och där handlar det exempelvis om att vi tycker det är nog med privatiseringar inom vård och omsorg. Och att det är för alla är självklart.

När det gäller privatiseringarna menar Olle Vikmång att vi ser ett samhälle som alltmer glider isär både i Sverige och i Norrköping.

– Det måste vi sätta stopp för.

Från Socialdemokraternas sida handlar det nu inte om att stoppa privatiseringar.

– Vi säger att det har gått alldeles för långt. Det viktiga med valfriheten är att kunna välja vad man får. Inte att få välja vilket företag som driver verksamheten, som det nu har blivit. Sedan vill vi stoppa orimliga vinstuttag, men de borgerliga motsätter sig den välfärdsplan som vi har tagit fram.

Ett sätt att stoppa "orimliga" vinstuttag menar Olle Vikmång är att se till att behålla så mycket verksamhet i kommunal regi som man tycker är nödvändigt för att upprätthålla en god vård och omsorg utan att skattepengar försvinner.

– Man är inte tvungen att lägga ut allt på privata företag.

Vid gårdagens valupptakt var det många medlemmar som slutit upp för att hjälpa till. Lars Stjernkvist förklarar att mallarna till årets valaffischer är framtagna centralt och att de är gemensamma för alla runt om i landet, men givetvis med sina lokala skillnader när det gäller bilder på de lokala företrädarna.

– Vi har ett budskap som fastnar, säger han när han stryker på tapetklister på den stora tavlan där affischen ska klistras på.

När affischer och tavlor väl är på plats ska Olle tillsammans med 100-150 valarbetare ut och knacka dörr för att sprida budskapen om jobb, kunskap och omtanke. 25 000 samtal planerar de att ha med väljarna fram till valet.

– Det lär kräva omkring 40 000 dörrar som behöver knackas. Dörrknackningspremiär har vi i Smedby och Rambodal idag, lördag, säger Olle Vikmång.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om