Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Olika bud om snabbare utbyggnad av Söderleden

Mattias Ottosson hoppas nu, att ombyggnaden av Söderleden ska kunna snabbas på och vara klar redan till år 2006.
Resonemang pågår med Vägverket. Där man dock fortfarande säger sig räkna med i bästa fall 2007, men mer troligt 2008.
Om Söderleden ska kunna byggas om så snabbt som till 2006 måste den stängas av för trafik.

Ska Söderleden kunna byggas ut ett eller rentav två år snabbare än det tidigare räknats med?
FOTO: OLA AXMAN

Ska Söderleden kunna byggas ut ett eller rentav två år snabbare än det tidigare räknats med? FOTO: OLA AXMAN

Foto:

NORRKÖPING2004-09-09 06:00
Ombyggnaden till planskild korsning vid Skarphagsleden är nu i stort sett avslutad och kan beskådas, i all sin väldiga omfattning.
Men återstår gör korsningarna med Vilbergsgatan, Hagebygatan och E22, där den här etappen upphör. Därtill ska ju vägen breddas med 5,5 meter till 16,5 och bli fyrfilig på kuppen.
Som Folkbladet kunde redovisa igår umgås alltså kommunstyrelsens ordförande här med vissa planer.
- Vi tittar på det här, säger Mattias Ottosson. Som det nu är planerat kommer ju utbyggnaden att störa trafikrytmen under lång tid. Det har också visat sig att man, genom att ta allt i en etapp, kan minska kostnaderna med 10 procent. Och det säger väl ingen nej till.

Hälften var
Ca 155 milj kr finns avdelade för projektet, där då kommunen och Vägverket svarar för ungefär hälften var.
En huvudfråga vid en snabbare utbyggnad är nu, enligt Ottosson, hur man kan klara de ökade trafikströmmar genom staden som blir följden om Söderleden stängs helt.
Ett annat olöst problem är, hur den planskilda korsningen mellan Söderleden och Hagebygatan ska utformas. Här finns flera alternativ, av vilka ett är att inte ha någon anslutning alls. Ottosson säger, att han hoppas att "väldigt snart" ha ett svar på den frågan.
En fråga är då, vad man har råd med. Redan första etappen, korsningen med Skarphagsleden, har blivit fyra milj dyrare än beräknat.
Men även om man nu lyckligt lösa problemen och snabba på projektet kan man omöjligen bli klar förrän tidigast år 2006.
Att Vägverket är med som part beror på, att aktuella sträckan ju är E22:s fortsättning förbi Norrköping och därmed ingår i det nationella vägnätet. Samtidigt som leden ju också råkar ingå i Norrköpings lokala vägnät.
Nu har Ottosson även uttryckt ambitionen att förlänga Söderledens fyrfilighet ännu längre än fram till E22 mot Söderköping. Nämligen ända till den korsning, där man tar av mot flygplatsen och Arkösund.
Här är emellertid kommunen ensam väghållare. Frågan är då om det verkligen går att få med sig Vägverket på att samfinansiera även en sådan utbyggnad. Jodå, säger Ottosson, också här pågår diskussioner med Vägverket.
- Det går att diskutera allting med Vägverket. De är konstruktiva, bra att ha att göra med.
Den här utbyggnaden behövs, enligt Ottosson, eftersom stora transportströmmar går just den vägen. Som ju leder till flygplatsen och hamnen likaväl som till olika industrier.
Kommunen kan göra omdisponeringar i investeringsbudgeten och därigenom klara en snabbare utbyggnad av Söderleden. Men Vägverket då? På Folkbladets frågor står verkets representanter fast vid det som tidigare sagts, men ingenting därutöver.
- I vår plan finns pengar avsatta för 2006 och 2007, säger Göran Kempe, projektledare. I idealfallet kan utbyggnaden vara klar till 2007. Men sedan kan det ju bli överklaganden. Någon kanske, av taktiska skäl, överklagar allting.
- Dessutom brukar ju allting skjutas framåt. Så det kan ju lika gärna bli 2008.
Och, tillägger han:
- Det finns inte garantier för något. Än vet vi ju heller inte med säkerhet, om vi får en enda spänn för nästa år. Det vet vi först den 1 februari...

Med i planen
Per-Ove Persson på Vägverkets vägplanering säger, att eftersom projektet finns med i den nationella vägplanen så ligger det "inom närtid". Även han verkar dock tro mer på 2008 än något tidigare år.
Om Norrleden, den av Norrköpings kommun och näringsliv så hett åtrådda anslutningen från E4 norr om Norrköping till Händelö, säger Persson att det vägprojektet finns "antytt" i själva slutet av planperioden, åren 2014-15.
- På lång sikt, 20-30 års tid, krävs ju en förbättring av E22:s koppling till E4, via Norrleden och Österleden. Sedan är det klart att alla parter hoppas kunna börja tidigare. Men det är ju en ganska lång planeringsperiod för sådana här transportsystem.

En skillnad
Men det verkar alltså finnas skillnader mellan Mattias Ottosson och representanterna för Vägverket, när det gäller hurpass snabbt Söderleden kan byggas ut.
En förklaring till det kan, enligt en initierad källa, vara att Vägverkets budgetar ligger senare än kommunen. Regionalt verkar Vägverket nu gentemot sin verksledning i Borlänge för att Söderleden ska tidigareläggas. Men sedan är förstås frågan, hurpass väl de lyckas.
Mattias Ottosson låter dock förtröstansfull:
- När man får minskade kostnader och kan rulla igång tidigare, då är det ju också samhällsekonomiskt lönsamt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om