Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Olika bud om snabbare utbyggnad av Söderleden

Mattias Ottosson hoppas nu, att ombyggnaden av Söderleden ska kunna snabbas pÄ och vara klar redan till Är 2006.
Resonemang pÄgÄr med VÀgverket. DÀr man dock fortfarande sÀger sig rÀkna med i bÀsta fall 2007, men mer troligt 2008.
Om Söderleden ska kunna byggas om sÄ snabbt som till 2006 mÄste den stÀngas av för trafik.

Ska Söderleden kunna byggas ut ett eller rentav tvÄ Är snabbare Àn det tidigare rÀknats med?
FOTO: OLA AXMAN

Ska Söderleden kunna byggas ut ett eller rentav tvÄ Är snabbare Àn det tidigare rÀknats med? FOTO: OLA AXMAN

Foto:

NORRKÖPING2004-09-09 06:00
Ombyggnaden till planskild korsning vid Skarphagsleden Àr nu i stort sett avslutad och kan beskÄdas, i all sin vÀldiga omfattning.
Men ÄterstÄr gör korsningarna med Vilbergsgatan, Hagebygatan och E22, dÀr den hÀr etappen upphör. DÀrtill ska ju vÀgen breddas med 5,5 meter till 16,5 och bli fyrfilig pÄ kuppen.
Som Folkbladet kunde redovisa igÄr umgÄs alltsÄ kommunstyrelsens ordförande hÀr med vissa planer.
- Vi tittar pÄ det hÀr, sÀger Mattias Ottosson. Som det nu Àr planerat kommer ju utbyggnaden att störa trafikrytmen under lÄng tid. Det har ocksÄ visat sig att man, genom att ta allt i en etapp, kan minska kostnaderna med 10 procent. Och det sÀger vÀl ingen nej till.

HĂ€lften var
Ca 155 milj kr finns avdelade för projektet, dÀr dÄ kommunen och VÀgverket svarar för ungefÀr hÀlften var.
En huvudfrÄga vid en snabbare utbyggnad Àr nu, enligt Ottosson, hur man kan klara de ökade trafikströmmar genom staden som blir följden om Söderleden stÀngs helt.
Ett annat olöst problem Àr, hur den planskilda korsningen mellan Söderleden och Hagebygatan ska utformas. HÀr finns flera alternativ, av vilka ett Àr att inte ha nÄgon anslutning alls. Ottosson sÀger, att han hoppas att "vÀldigt snart" ha ett svar pÄ den frÄgan.
En frÄga Àr dÄ, vad man har rÄd med. Redan första etappen, korsningen med Skarphagsleden, har blivit fyra milj dyrare Àn berÀknat.
Men Àven om man nu lyckligt lösa problemen och snabba pÄ projektet kan man omöjligen bli klar förrÀn tidigast Är 2006.
Att VÀgverket Àr med som part beror pÄ, att aktuella strÀckan ju Àr E22:s fortsÀttning förbi Norrköping och dÀrmed ingÄr i det nationella vÀgnÀtet. Samtidigt som leden ju ocksÄ rÄkar ingÄ i Norrköpings lokala vÀgnÀt.
Nu har Ottosson Àven uttryckt ambitionen att förlÀnga Söderledens fyrfilighet Ànnu lÀngre Àn fram till E22 mot Söderköping. NÀmligen Ànda till den korsning, dÀr man tar av mot flygplatsen och Arkösund.
HÀr Àr emellertid kommunen ensam vÀghÄllare. FrÄgan Àr dÄ om det verkligen gÄr att fÄ med sig VÀgverket pÄ att samfinansiera Àven en sÄdan utbyggnad. JodÄ, sÀger Ottosson, ocksÄ hÀr pÄgÄr diskussioner med VÀgverket.
- Det gÄr att diskutera allting med VÀgverket. De Àr konstruktiva, bra att ha att göra med.
Den hÀr utbyggnaden behövs, enligt Ottosson, eftersom stora transportströmmar gÄr just den vÀgen. Som ju leder till flygplatsen och hamnen likavÀl som till olika industrier.
Kommunen kan göra omdisponeringar i investeringsbudgeten och dÀrigenom klara en snabbare utbyggnad av Söderleden. Men VÀgverket dÄ? PÄ Folkbladets frÄgor stÄr verkets representanter fast vid det som tidigare sagts, men ingenting dÀrutöver.
- I vÄr plan finns pengar avsatta för 2006 och 2007, sÀger Göran Kempe, projektledare. I idealfallet kan utbyggnaden vara klar till 2007. Men sedan kan det ju bli överklaganden. NÄgon kanske, av taktiska skÀl, överklagar allting.
- Dessutom brukar ju allting skjutas framÄt. SÄ det kan ju lika gÀrna bli 2008.
Och, tillÀgger han:
- Det finns inte garantier för nĂ„got. Än vet vi ju heller inte med sĂ€kerhet, om vi fĂ„r en enda spĂ€nn för nĂ€sta Ă„r. Det vet vi först den 1 februari...

Med i planen
Per-Ove Persson pĂ„ VĂ€gverkets vĂ€gplanering sĂ€ger, att eftersom projektet finns med i den nationella vĂ€gplanen sĂ„ ligger det "inom nĂ€rtid". Även han verkar dock tro mer pĂ„ 2008 Ă€n nĂ„got tidigare Ă„r.
Om Norrleden, den av Norrköpings kommun och nÀringsliv sÄ hett ÄtrÄdda anslutningen frÄn E4 norr om Norrköping till HÀndelö, sÀger Persson att det vÀgprojektet finns "antytt" i sjÀlva slutet av planperioden, Ären 2014-15.
- PĂ„ lĂ„ng sikt, 20-30 Ă„rs tid, krĂ€vs ju en förbĂ€ttring av E22:s koppling till E4, via Norrleden och Österleden. Sedan Ă€r det klart att alla parter hoppas kunna börja tidigare. Men det Ă€r ju en ganska lĂ„ng planeringsperiod för sĂ„dana hĂ€r transportsystem.

En skillnad
Men det verkar alltsÄ finnas skillnader mellan Mattias Ottosson och representanterna för VÀgverket, nÀr det gÀller hurpass snabbt Söderleden kan byggas ut.
En förklaring till det kan, enligt en initierad kÀlla, vara att VÀgverkets budgetar ligger senare Àn kommunen. Regionalt verkar VÀgverket nu gentemot sin verksledning i BorlÀnge för att Söderleden ska tidigarelÀggas. Men sedan Àr förstÄs frÄgan, hurpass vÀl de lyckas.
Mattias Ottosson lÄter dock förtröstansfull:
- NÀr man fÄr minskade kostnader och kan rulla igÄng tidigare, dÄ Àr det ju ocksÄ samhÀllsekonomiskt lönsamt.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!