Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ölet ska minna om Norrköping

En doft av malt och humle sprider sig över hela landet. Så också i Öster­götland där Norrköpings Bryggeri har stora planer.

Råvaror. Hemligheten bakom en lyckad öl är bra råvaror och ett självkritiskt tänk.

Råvaror. Hemligheten bakom en lyckad öl är bra råvaror och ett självkritiskt tänk.

Foto: Philip Sundén

Norrköping2017-07-14 10:00

År 2012 fick Norrköping sin första kommersiella öltillverkare på 40 år. Norrköping Bryggeri startades i ett gammalt bageri på Tingstagatan och två år senare serverades bryggeriets första brygd på kulturnatten.

– Det kan inte vara så svårt, tänkte jag där jag stod hemma och bryggde på egen hand, förklarar Anders Jonsson, som är delägare i det fem år gamla bryggeriet.

– Tekniken går framåt och intresset fanns där, så jag och Håkan Lind tog steget och startade eget.

Idag drivs bryggeriet på en rätt småskalig nivå, då samtliga inblandade har andra jobb vid sidan av och öltillverkningen sker främst på kvällar och helger.

Men kreativiteten låter sig inte hämmas för det.

På tio år har antalet aktiva bryggerier i landet vuxit från 30 till 300. Hittills i år har 21 nya bryggerier startat och förra året öppnade 68 bryggerier, enligt branschorganisationen Sveriges Bryggerier.

– Idag finns möjligheten att tillverka öl på ett enklare sätt. Alla blir duktigare och det är lättare att få tag i bra råvaror. Det är inte bara riktat till stora industrier längre, säger Anders Jonsson.

– Att ta sig igenom all byråkrati kan kännas som ett nålsöga, men har man bara tålamod är det lugna gatan efter det.

Varför går lokal­producerad öl hem?

– Medvetenheten hos konsumenten har ökat med åren – intresset likaså. Man värnar mat och dryck som tillverkas nära och nästgårds. De som brygger i mindre doser vågar också prova annorlunda saker, som ofta går hem hos allmänheten.

– Norrköpings lokalpatriotism har tagit till sig våra produkter på kort tid.

Idag är Norrköpings Bryggeri en liten aktör på den tilltagande ölmarknaden. Ambitionerna om något större finns där, men policyn gör gällande att drömmarna aldrig får går ut över ölets kvalité.

– Det är lätt att ta på sig världens största kostym, men sedan måste man kunna växa i den också.

– Vi försöker växa långsamt och skaffa oss ett investeringskapital, ett tryggt fundament och ett stabilt kundunderlag att stå på.

Bryggeriets egen IPA-traktor kör idag runt på Norrköpings gator. Utöver den humoristiska poängen i namnet är transportfordonets huvudsakliga syfte att agera reklampelare.

– Syns man inte, finns man inte. Vi kör mycket på mun- till munmetoden och sociala medier som forum. Det har gått bättre än vad vi någonsin kunnat drömma om.

– Jag hoppas att vi fortsätter att växa och att vi på sikt kan leva på det här, säger Anders Jonsson, delägare på Norrköpings Bryggeri.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om