Enligt danska nättidningen Stand By ska Danish Air Transport i augusti köra igång en ny linje mellan Norrköping och Kastrup.
"Vi startar rutten 26 augusti, och det blir två returflygningar vardagar och en i week-enden. Alla flyg blir med ATR 42 med plats till 46 passagerare", säger där Jesper Rungholm, direktör för Danish Air Transport.
– Nej, det är inget klart med Danish Air, svarar däremot flygplatschefen Mari Torstensson på vår fråga om saken.
Folkbladet: – Men deras direktör uttalar sig ju ganska så klart.
– Stand By är för tidigt ute. Inget är som sagt klart än, säger Torstensson.
Samtal pågår hursomhelst. Kan du säga något om hur det ser ut?
– Nej, sådant undviker jag.
Danish Air Transport är i varje fall ett etablerat bolag. Mer oklart är det då med Fly Swedish/Nordic Air, som förra månaden gick ut med att de skulle starta trafik Norrköping-Kastrup den 22 april.
Till GreklandMen av detta blev ju intet, och det bolaget har också visat sig sakna både det ena och det andra.
– Men deras flyg till Thessaloniki är fortfarande bokningsbart, säger Torstensson.
Fly Swedish ska – har man där också sagt – börja trafikera denna stad i norra Grekland, med avgångar varje lördag från 15 juni till 31 augusti. Detta kvarstår alltså.
Om hur det sedan blir med bolagets Köpenhamnslinje kan Mari Torstensson inget säga.
– Nej, jag har inte mer information än den som gått ut.
Hotfullt förslagSamtidigt diskuteras alltså inom EU att förbjuda offentligt stöd till flygplatser. Ett förslag kan vara på gång.
Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) framhåller nu för näringsdepartementet, att Sverige är det land inom EU, som har allra längst avstånd.
De regionala flygplatserna är en mycket viktig del av kommunikationerna, och helt beroende av offentligt stöd. Skulle det här gå igenom äventyras regional tillväxt, jobbskapande – och ytterst själva det svenska välståndet.
Därför, skriver SKL, måste alla tillgängliga kanaler utnyttjas för att förhindra att det här blir verklighet.
Norrköpings kommun har i flera år stött sin flygplats med 25-30 miljoner om året.
– I den här frågan agerar vi tillsammans med övriga branschen, och vår organisation Sveriges Regionala Flygplatser, säger Mari Torstensson.