Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ökade krav på Östergötland

- Vi ställer inte krav, vi för diskussioner, säger statens förhandlingsman för Citybanan Carl Cederschiöld efter ett möte med företrädare för östgötakommunerna i onsdags.
Men den diskussionen innebär i sig ökade krav på Östergötland - och då inte bara när det gäller Citybanan, utan också för Ostlänken.

NORRKÖPING2007-02-22 06:00
Citybanan, det är den alltjämt omstridda infarten till Stockholms central genom tunnel. Den ses som en förutsättning för att det ska vara någon riktig idé med Ostlänken.
Men har visat sig dyrare än man förut trodde - 16 miljarder är vad det numera räknas med. Därför har Carl Cederschiöld nu regeringens uppdrag att undersöka viljan hos Östergötland, Mälardalen m fl att ekonomiskt bidra till Citybanan.
Från regionens sida slår man mer eller mindre bakut inför den utsikten. Östsams ordförande Jan Owe-Larsson betonade också på mötet att såväl Citybanan som Ostlänken bör vara statens sak.
- Men vi har känt på varann, och inga dörrar stängdes. Nu måste även staten anstränga sig på sin sida för att hitta lösningar.

"Inga checkblock"
Ytterligare ett möte är inplanerat till den 19 mars. Den 30 mars ska sedan Cederschiöld till infrastrukturminister Åsa Torstensson inlämna en gemensam avsiktsförklaring, där det framgår vad de berörda regionerna kan tänka sig att ställa upp med.
Också Cederschiöld noterar, att "inga dörrar stängdes".
- Det var heller inga checkblock som skrevs på. Men det hade jag inte räknat med.
Han betonar, att det ju i grunden handlar om helheter där för Östergötlands del Ostlänken ingår.
Men ju mer staten tillskjuter till Citybanan, desto mindre blir det då till andra satsningar som t ex Östergötland skulle kunna vara betjänt av.

Måste enas
Först måste parterna nu enas om att Citybanan är av central, strategisk betydelse - vilket inte lär bli något som helst problem. Men sedan kommer följdfrågan, vilka konsekvenser detta får och "hur man ska sortera i de projekt som hänger ihop med Citybanan".
Fram till mötet i mars har parterna en "hemläxa" att göra. Parallellt med det arbetet pågår också, likaså på regeringens uppdrag, Vägverkets och Banverkets revideringar av sina infrastrukturplaner. Dessa ska inrapporteras i juni.
Sedan kommer, som Cederschiöld noterar, regeringen att ha en hel del på sitt bord. Då bör det också vartefter börja klarna om både Citybanan och Ostlänken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om