Förslaget från tjänstemännen var en bågbro. När det var dags för ledamöterna i tekniska nämnden att rösta ställde sig tre ledamöter, bland dem ordförande Karin Jonsson (C) och 1 vice ordförande Åsa Sköldestig (S) bakom förslaget från kontoret, medan sex ledamöter röstade för en fackverksbro, samma typ av bro som finns där i dag.
– Vi hade olika åsikter, vad som vi trodde var bäst. Det var svårt, för det var en teknisk fråga, säger Karin Jonsson.
– Det var ingen större ideologisk fråga, men det vi fick information om var att estetiken var enklare att göra om man hade en bågbro.
Men majoriteten röstade alltså för en fackverksbro. Kostnaden att uppföra båda typerna av bro är densamma, medan underhållskostnaden för en fackverksbro är högre.
En ny fackverksbro kommer inte att få samma höga båge som dagens bro, bland annat med tanke på handikappanpassningen.
Det som brådskade var att bestämma om brofästena och därmed också vilken sorts bro huvudspåret ska vara.
Parallellt ligger spåret att renovera den gamla bron, men frågan är om det går.