Delsträckan Stavsjö–Loddby är cirka 15 kilometer lång och passerar i ett kuperat landskap genom Kolmården upp till gränsen mot Sörmland. Järnvägen går omväxlande på bank, på bro, i skärning och i tunnel. Sen förra samrådet har bland annat förändringar skett vad gäller plangränserna. Den södra gränsen flyttas 80 meter norrut vilket gör att Loddby tas ut ur den här planen.
– Plangränsen gick rakt igenom samhället vilket gjorde att det blev svårt för de boende att få en helhetsbild. Nu hanterar vi hela samhället i nästa järnvägsplan i stället, säger Daniel Palm, huvudprojektledare för Ostlänken på Trafikverket.
Den norra gränsen flyttas 470 meter norr ut mot Stavsjö. Det har att göra med att gränsen gick mitt i en bergsskärning som behöver en miljödom för vattenverksamhet. Då hade man behövt vänta in järnvägsplanerna i Sörmland för att genomföra samrådet.
– För att komma snabbare framåt tar vi hela bergsskärningen i den här planen i stället.
En annan förändring i planerna är att det blir fler och utökade massupplagsytor och körvägar till dem.
– Det gör att det blir det fler som påverkas. Totalt sett ett hundratal, säger Daniel Palm.
Genom Kolmården kommer järnvägen att gå genom en cirka åtta kilometer lång tunnel, för att inte förstöra skyddsvärd natur.
– Det för ju med sig att vi får väldigt mycket massor som måste hanteras. Vi har sökt vitt och brett både inom och utanför den tillåtlighetsprövade korridoren, för att hitta de ställen där det dels är mest ekonomiskt att ha dem, men även där det gör minst skada på miljön. Den känsliga miljön ger i sig ett behov av större ytor genom att vi inte kan lägga så mycket massor på en plats som kanske hade varit mest praktiskt, säger Daniel Palm.
Samrådet där allmänheten kan lämna sina synpunkter pågår mellan 3 och 23 februari och sker helt digitalt på grund av corona-pandemin.
Hur tror du samrådet påverkas av att vara digitalt?
– Det är klart att en del vill träffas och ställa frågor till våra specialister. Men så länge man kan hantera it och dator så tycker jag att man får bra information via vår samrådsportal. Men man tappar det mänskliga mötet och det tycker jag är synd, säger Daniel Palm.
Nästa gång det finns möjlighet att komma med synpunkter är när järnvägsplanen ställs ut för granskning. Byggstart för Ostlänken är planerad till 2025.