Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nytt samrÄd om OstlÀnken efter Àndrade planer

Trafikverket bjuder in till nytt samrÄd för OstlÀnken och delstrÀckan Stavsjö-Loddby. En del Àndringar har gjorts i planerna vilket bland annat gör att cirka 100 nya sakÀgare berörs.

"Man fÄr bra information via vÄr samrÄdsportal", sÀger Daniel Palm, huvudprojektledare för OstlÀnken pÄ Trafikverket. Det Àr ocksÄ via den portalen som allmÀnheten nu har möjligheter att lÀmna synpunkter pÄ jÀrnvÀgsplanerna.

"Man fÄr bra information via vÄr samrÄdsportal", sÀger Daniel Palm, huvudprojektledare för OstlÀnken pÄ Trafikverket. Det Àr ocksÄ via den portalen som allmÀnheten nu har möjligheter att lÀmna synpunkter pÄ jÀrnvÀgsplanerna.

Foto: Trafikverket

Norrköping2021-02-03 15:00

DelstrĂ€ckan Stavsjö–Loddby Ă€r cirka 15 kilometer lĂ„ng och passerar i ett kuperat landskap genom KolmĂ„rden upp till grĂ€nsen mot Sörmland. JĂ€rnvĂ€gen gĂ„r omvĂ€xlande pĂ„ bank, pĂ„ bro, i skĂ€rning och i tunnel. Sen förra samrĂ„det har bland annat förĂ€ndringar skett vad gĂ€ller plangrĂ€nserna. Den södra grĂ€nsen flyttas 80 meter norrut vilket gör att Loddby tas ut ur den hĂ€r planen.

– PlangrĂ€nsen gick rakt igenom samhĂ€llet vilket gjorde att det blev svĂ„rt för de boende att fĂ„ en helhetsbild. Nu hanterar vi hela samhĂ€llet i nĂ€sta jĂ€rnvĂ€gsplan i stĂ€llet, sĂ€ger Daniel Palm, huvudprojektledare för OstlĂ€nken pĂ„ Trafikverket.

Den norra grÀnsen flyttas 470 meter norr ut mot Stavsjö. Det har att göra med att grÀnsen gick mitt i en bergsskÀrning som behöver en miljödom för vattenverksamhet. DÄ hade man behövt vÀnta in jÀrnvÀgsplanerna i Sörmland för att genomföra samrÄdet.

– För att komma snabbare framĂ„t tar vi hela bergsskĂ€rningen i den hĂ€r planen i stĂ€llet.

En annan förÀndring i planerna Àr att det blir fler och utökade massupplagsytor och körvÀgar till dem.

– Det gör att det blir det fler som pĂ„verkas. Totalt sett ett hundratal, sĂ€ger Daniel Palm.

Genom KolmÄrden kommer jÀrnvÀgen att gÄ genom en cirka Ätta kilometer lÄng tunnel, för att inte förstöra skyddsvÀrd natur.

– Det för ju med sig att vi fĂ„r vĂ€ldigt mycket massor som mĂ„ste hanteras. Vi har sökt vitt och brett bĂ„de inom och utanför den tillĂ„tlighetsprövade korridoren, för att hitta de stĂ€llen dĂ€r det dels Ă€r mest ekonomiskt att ha dem, men Ă€ven dĂ€r det gör minst skada pĂ„ miljön. Den kĂ€nsliga miljön ger i sig ett behov av större ytor genom att vi inte kan lĂ€gga sĂ„ mycket massor pĂ„ en plats som kanske hade varit mest praktiskt, sĂ€ger Daniel Palm.

SamrÄdet dÀr allmÀnheten kan lÀmna sina synpunkter pÄgÄr mellan 3 och 23 februari och sker helt digitalt pÄ grund av corona-pandemin.

Hur tror du samrÄdet pÄverkas av att vara digitalt?

– Det Ă€r klart att en del vill trĂ€ffas och stĂ€lla frĂ„gor till vĂ„ra specialister. Men sĂ„ lĂ€nge man kan hantera it och dator sĂ„ tycker jag att man fĂ„r bra information via vĂ„r samrĂ„dsportal. Men man tappar det mĂ€nskliga mötet och det tycker jag Ă€r synd, sĂ€ger Daniel Palm. 

NÀsta gÄng det finns möjlighet att komma med synpunkter Àr nÀr jÀrnvÀgsplanen stÀlls ut för granskning. Byggstart för OstlÀnken Àr planerad till 2025.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!