Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nytt safari på Kolmården

Vad tar 28 minuter och är 2640 m långt? Kolmårdens nya safari!

Foto:

Norrköping2011-06-10 03:00

Först och främst har jag en sak att reda ut, safarin har ändrats. Nu kan man inte längre ta sin bil och åka igenom safariparken utan man måsta sätta sig i en gondol och flyga över marken. Men det är en sak till som har ändrats och det är att man inte längre bara kan åka safari. Nej, nu måste du betala hela entrépriset och gå in i djurparken och när du kommer ungefär till aporna ser du safarin och går därifrån på en av vagnarna utan att betala något extra.

Silvy Bohlin som är pressansvarig på Kolmården tror att detta är bra speciellt för barnfamiljer eftersom de inte behöver ta fram plånboken ännu en gång.

En fascinerande upplevelse
När jag först satte mig i en av vagnarna och åkte iväg var jag högt upp över marken, ungefär 20 meter över marken faktiskt. Utsikten över Bråviken var fantastisk, men när den inspelade guiden sa åt mig att titta ner och leta efter bruna lufsande björnar blev jag mycket tveksam på att jag skulle se ett enda djur under hela åkturen, det enda jag såg var träd. Men när vagnen hissades ner några meter och träden inte var så täta längre såg jag mycket riktigt ett helt gäng med brunbjörnar. Faktum var att jag nu såg dem mycket bättre än vad jag hade gjort om jag hade suttit i en bil. När vagnen åkte vidare över afrikanska vildhundar, lamor, savann och skog såg jag djuren på mycket närmre håll och mycket tydligare än jag någonsin annars gjort. Djuren var inte alls rädda för de svävande gondolerna som vagnarna också kallas utan de gick rakt under dem. Under hela åkturen hörde jag lejonvrål och lejonen som jag tidigare bara hade sett som några ljusbruna högar lite längre bort i skogen visade sig nu tydligt när jag flög över dem.

Få nackdelar med den nya safarin
Jag har gett mycket beröm till den nya safarin nu och det förtjänar den. Men självklart finns det nackdelar med allt också. Jag pratade med Robin Nilsson som jobbar på Kolmårdens djurpark och han svarade såhär när jag frågade om det fanns några nackdelar med den nya safarin:

- De nackdelar som finns är väl om man skulle vara höjdrädd. Nu är vi också mer beroende av vädret, det blir svårt att åka linbana om det regnar, blåser eller åskar.

Men han är också noga med att understryka en fördel som inte har så mycket med upplevelsen att göra. Det är nämligen att den nya linbanan är mer miljövänlig än bilvägen och bilarna som man använde förut eftersom linbanan inte ger ut några koldioxidutsläpp.

Den enda safari + linbanan i världen
Safarin har varit viktig för Kolmården ända sen den öppnade år 1972 och var redan då en succé. Men de senaste åren har jag själv tyckt att safarin har blivit bortglömd eftersom den inte låg nära huvudentrén och för att man behövde betala ännu en gång för att komma in där. På så sätt har den nya linbanan varit en vändpunkt. Men linbanan är också fantastisk eftersom Kolmården nu är den enda djurparken i världen som har en linbana över sin safari. Safari entrén är inte riktigt färdigbyggd än utan kösystemet ska byggas klart så att man även får en upplevelse när man står och väntar på att få komma på en av vagnarna och flyga ut över de vilda djuren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om