Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nytt pulverlarm - men det handlade om snö och vinter

NORRKÖPING
American Express har i ett reklamutskick till 40 000 svenskar lagt med en liten ogenomskinlig papperspåse innehållande plastsnö, en påminnelse om att det snart är jul och vinter.
Polisen i Norrköping har blivit uppringd av oroliga människor som undrar om de törs öppna försändelsen med tanke på oron för mjältbrand och allehanda larm om pulver i brev.

Norrköping2001-10-19 00:00
- American Express har i går och idag skickat ut 40 000 reklamförsändelser för sitt kort. I det ligger en påse med något som ska föreställa snö. Det har folk redan börjat ringa om, säger Lars Bergh, stationsbefäl vid polisen i Norrköping.
- Det är mycket olyckligt. Ingen tajming alls, säger Bergh om utformningen av reklamutskicket.
Polisen i Norrköping hade på torsdagen fått ett par samtal från oroliga Norrköpingsbor.
- De törs inte öppna.
Lars Bergh ringde upp till American Express i Stockholm på torsdagsförmiddagen för att höra om de skickat ut någon reklam.

<b>Förtvivlan i Stockholm</b>
- Vi har kollat med American Express och det stämmer. De är förtvivlade i Stockholm, säger Lars Bergh.
Han har efter samtalet med American Express kunnat lugna de Norrköpingsbor som varit oroliga. Påsarna innehåller inget annat än plastsnö, en tidig påminnelse om att julen och vintern närmar sig.
På American Express i Stockholm beklagar man utskicket. När Folkbladet ringer upp suckar en anställd djupt och säger att visst var det osmakligt.
- Det var ett utskick vi gjorde, en tidig julaktivitet. Det är snöflingor i plast, utstansade snöflingor.
Det ser inte alls ut som mjöl eller pulver, säger den anställda.
- Men jag förstår att folk reagerar på det.

<b>Specialerbjudande</b>
Senare på torsdagen blir Folkbladet kontaktat av Sophie Ternheim, informationskonsult vid kommunikationsbyrån GCI som arbetar åt American Express med mediafrågor.
Hon berättar att det är American Express i London som gjort utskicket.
- Det är ett specialerbjudande till kortmedlemmar, skickat från American Express i London. 40 000 i Sverige har fått det.

<b>Ser inte innehållet</b>
I breven fanns en liten förpackning med snöflingor i plast, 2,5 cm stora.
- De ligger i en liten papperspåse.
Påsen är inte genomskinlig, man ser alltså inte innehållet.
- Det står att den som öppnar påsen kan sprida snöflingor. Det är ett julerbjudande. Det är därför man bifogat påsen med snöflingor.
Kampanjen planerades redan i augusti och utskicken skulle verkställas förra veckan. När händelseutvecklingen nu snabbt blev som den blev i USA, med smitta som spreds med brev, hann man inte stoppa utskicken.

<b>Väldigt olyckligt</b>
- American Express tycker att det är väldigt olyckligt. Det skapar onödig oro hos kortmedlemmarna, säger Sophie Ternheim.
Ett 40-tal oroliga konsumenter har hört av sig till American Express, som nu skickar ut ett brev där man berättar vad som finns i påsarna och att man är ledsen för den oro som skapats.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om