På fredagen presenterade tekniska nämndens 1:e vice ordförande Michaela Leo (S) och Maria Egebäck, chef för kommunens parkeringsenhet, den nya mobila betaltjänsten för parkering i Norrköping.
Den nya betaltjänsten, som officiellt startar på måndag men som redan är i bruk, gäller bara de kommunala parkeringarna.
– Från och med måndag har vi ett avtal med Parkster AB som innebär att det här är det enda mobila betalsättet för all kommunal mark. Det finns en app, sms och talsvar, säger Maria Egebäck.
De betalsätt man kan välja är: e-postfaktura, vanlig faktura eller att koppla ett kort till tjänsten.
– Tanken med den nya tjänsten är att underlätta för våra medborgare och besökare att kunna betala sin parkering, säger Maria Egebäck.
Man kan enkelt checka in och checka ut och man får en påminnelse i mobilen när det är dags att förlänga eller förnya parkeringstiden eller biljetten, säger hon.
Alla sorters biljetter finns i appen, också för boendeparkering.
Den extra kostnaden för mobilbiljetter, som funnits med gamla Easy Park, försvinner. Däremot kostar en pappersfaktura 25 kronor i månaden. Den första fakturaavgiften står kommunen för.
Man kan också fortsättningsvis betala med kort i parkeringsautomaterna - däremot försvinner mynthanteringen nästa höst.
Parkeringsvakterna kontrollerar att man har betalat genom sökning i sin handdator på bilens registreringsnummer.
Michaela Leo, tjänstledig från sitt ordinarie jobb som parkeringsvakt, "inte på kommunal mark", gillar den smidiga appen.