Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nytt förslag för Söder Tull skonar Kristinaskolans träd

NORRKÖPING
Frågan om buss- och spårvagnsterminalen Söder Tull är på väg tillbaka på dagordningen.
En förstudie har tagits fram, där det sparas långt fler av Kristinaskolans träd än förut.
- Det kan handla om högst tre träd som går åt, säger utredaren Bo-Göran Lundberg.

Norrköping2003-05-14 00:00
Endast ett fåtal träd, således. Men det återstår ju likväl att se, vilken miljöopinion som kan väckas den här gången. Senast det begav sig stormade det ju rejält.
Men om det nu är färre träd som går åt så ligger kostnaderna likväl kvar på 35-40 milj kr.
Det var den kostnadsnivån - i stället för de 17,2 milj kr, varav då 5 milj kr statsbidrag, som kommunens utredare dessförinnan talat om - som i början av år 2000 fick dåvarande kommunledningen, med Kjell Norberg och Jan-Olov Johnson i spetsen, att bokstavligt talat slå bakut och lägga hela projektet på is.
Folkbladet har tidigare redogjort för de principer, som ligger till grund för det nya förslaget.
Genom att man använder mer av Nygatan till hållplatser skonas Kristinaskolans gård i motsvarande mån.

<b>Kanske en hake</b>
En liten hake må vara att förslaget bygger på spårväg till Navestad, via Hörngatan och Trozelligatan. Här är man ju helt beroende av statsbidrag, som ingen idag kan veta något om. Och även för Söder Tull kalkyleras ju, för den delen, med statsbidrag.
Ska förslaget kunna genomföras krävs justeringar lite här och var. På Nygatan mellan Hörngatan och S:t Olai Kyrkogata kommer endast boendes bilar att tillåtas köra. Spårvägsspåren måste också flyttas något.

<b>Central tanke</b>
Vidare ska det bli ny infart till bibliotekets garage (varigenom då kan skapas nya hållplatslägen på Nygatan), liksom till Kristinaskolans gård (från Hörngatan).
En central tanke är att spårvägs- och busstrafiken inte ska störa varandra, och heller inte regionala och lokala bussar. Så tex blir det skilda hållplatslägen för spårvagn och buss.
Ambitionen är också att åstadkomma en vackrare plats, bland annat genom belysta sittgrupper på Drottninggatan.
Söder Tulls synnerligen viktiga funktion som knutpunkt understryks, samtidigt som det också påpekas att dess betydelse kommer att öka i takt med universitets utbyggnad.
Sålunda hävdar utredningen, med vilken grad av säkerhet vet vi inte, att Campus Norrköping på sikt "väntas få" ca 15.000 studenter.
Närmast ska frågan om Söder Tull upp i kommunstyrelsen. En ansökan om statsbidrag ska sedan sändas iväg redan före midsommar.
Förstudien har gjorts av Scandiaconsult, med Bo-Göran Lundberg som huvudansvarig.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om