Transdev, tidigare Veolia, är den entreprenör som kör kollektivtrafik i östra länsdelen på uppdrag av Östgötatrafiken. De har väntat länge på en ny bussdepå. Planerna började runt 2017 med att Norrköpings Spårvägar AB, det kommunala bolag som äger spårvagnar och spår i Norrköping, ville göra mer plats för nya spårvagnar.
– Samtidigt ökade volymen av bussar och då blev det ännu trängre i verkstaden. Plus att de nya bussarna inte fick plats att servas där, säger Göran Lindgren, vd på Norrköpings Spårvägar.
I dialog med Östgötatrafiken kom de fram till att det bästa var att bygga en ny bussdepå intill den gamla. Där skulle de vara säkra på att den låg bra ur stadsplaneringssynpunkt.
– Vi sa att om ni bygger så garanterar vi att ni kommer ha en hyresgäst minst fram till 2047, vi villkorar det här i alla upphandlingar. Det är också en bra lösning att hålla ihop buss- och spårvagnstrafiken på ett ställe och utnyttja administrativa resurser och personal på ett optimalt sätt, säger Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken.
Samma upplägg har de i Linköping med stadstrafiken där och även med tågdepån i Boxholm för Östgötapendeln. I somras började arbetet och många minns nog när returpunkten stängdes för att ge plats för bussdepån. Det blev ett ramaskri bland allmänheten då det inte fanns någon ny returpunkt på plats. Men det är en annan historia, och för de anställda på Transdev har den nya bussdepån varit positiv. Den 15 februari började verksamheten flytta in.
– Det återstår fortfarande några små detaljer innan allt är klart, säger Tomas Nilsson, som visar runt på området.
Det stora lyftet för verksamheten är den nya bussverkstaden, som tidigare låg i en del av spårvagnshallarna.
– Den gamla var inte anpassad för dagens bussar. Den var gjord för bussar på 12 meter, medan dagens är 15-18 meter. Den hade helt enkelt gjort sitt vad gäller bussar, medan den nya är anpassad för idag.
I samma lokal finns också tvätthall, kontor, konferensrum och personalutrymmen för de idag cirka 230 anställda på Transdev. Utanför står 41 bussar på rad, alla går på biogas utom två som drivs med el. Även här har förbättringar gjorts jämfört med tidigare depå.
– Nu står bussarna så att man slipper backa ut dem, det är en säkerhetsgrej, säger Tomas.
När han visar runt i verkstaden kan han nöjt visa upp flera finesser som underlättar arbetet för teknikerna. Så kallade pelarlyftar kan exempelvis lyfta hela bussen.
– Det är användbart när man håller på med bromsar, säger Tomas.
En annan anordning gör att man kan laga tak på ett säkert sätt. Det finns plats för att reparera och serva fem fordon i verkstaden. En av bussarna som är inne har hela fronten bortmonterad.
– Det var den bussen det skrevs om där föraren blev sjuk och den gick av vägen. Men ingen skadades som tur var.
I tvätten, som ser ut en gigantiskt biltvätt, åker bussarna in en efter en. De ska tvättas en gång per dygn och tvätten är igång nästan dygnet runt. På våningarna ovanför är det kontor, en del med utsikt över den stora "bussparkeringen". I ett hörnrum sitter Marie-Louise Arnell, affärschef Östergötland, och känner sig nöjd med det nya.
– Det känns jättebra att vi har samlat allt på ett ställe. Det är nära ner till verkstaden samtidigt som vi rår oss själva, säger hon.