Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nytt bolag saknar licens och flygplan

Det bolag som ska starta nya flyglinjer från Norrköping saknar både flygplan och licens. Men det är inget konstigt, enligt flygplatschefen Mari Torstensson.– Det är så det fungerar i branschen.

NORRKÖPING2013-04-13 08:21

Fly Swedish eller Nordic Air Sweden som bolaget också heter fick för några veckor sedan ett vitesföreläggande på en halv miljon kronor av Konsumentombudsmannen, KO.

– Nordic Air har varken flygplan eller operativ licens, men det framgår inte i bolagets reklam, skriver KO som därför ingrep för att tvinga bolaget att ändra i sin marknadsföring.

Enligt KO gav bolaget på sin hemsida sken av att de både ägde egna flygplan och hade operativ licens. Vilket alltså inte stämmer.

Nordic Air har nu godkänt föreläggandet.

– Om de bryter mot förbudet kommer vi att gå till tingsrätten och se till att vitesföreläggandet döms ut, säger Hans Lundin, pressansvarig på Konsumentverket.

76 passagerare

Några flygplan äger alltså inte bolaget. På hemsidan kan man nu läsa att flyglinjerna kommer att trafikeras med jetflyg av typen Embraer E-170 med plats för 76 passagerare. Det framgår dock ännu inte vilket flygbolag som utför flygningarna vilket de också, enligt KO, är skyldiga att informera om.

– Enligt gällande EU-rätt ska passagerare senast vid platsreservationen informeras om vilket flygbolag som utför flygningen. Men så har alltså inte skett, skriver KO i sitt vitesföreläggande.

Estonian Air

Enligt Mari Torstensson, flygplatschef vid Norrköpings flygplats, leasar bolaget flygplan från estländska flygbolaget Estonian Air, som har både tillstånd och besättning.

– Det är inget konstigt, det är så många gör i branschen idag, säger Torstensson som är positivt till att bolaget vågar satsa i Norrköping.

Att de varit i blåsväder på sistone är inget som bekymrar henne.

– Vem har inte varit i blåsväder i den här branschen, säger hon och drar exemplet med SAS som bara var en hårsmån från att gå i konkurs.

Inte heller flygplatsens marknadschef Jörgen Nilsson är orolig för nykomlingen Nordic Air.

– Man måste tro på det, annars kommer man ingenstans, säger han.

Ändrade planer

Nordic Air satsade tidigare i år på flygningar mellan Arvidsjaur och London. Men än så länge har det endast gått ett flyg därifrån.

– Planerna har förändrats under resans gång, berättar Thomas Scherman, flygsäkerhetskoordinator vid flygplatsen i Arvidsjaur som ändå har en viss förståelse för att det blivit som det blivit.

– Det har inte funnits några passagerare här. Men meningen är att bolaget så småningom ska flyga härifrån, säger Thomas Scherman.

Den 22 april startar Fly Swedish flygningar från Norrköping till Köpenhamn och Skellefteå. Och till sommaren går det att resa direkt till Thessaloniki.

Utöver Norrköpings flygplats har bolaget för närvarande flyglinjer från Karlstad och Skellefteå till London.

Folkbladet har utan resultat sökt de ansvariga bakom Nordic Air Sweden eller . Det gick under fredagen inte heller att komma i kontakt med någon annan person på Nordic Air Sweden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om