Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nytt avbräck för flygplatsen

NORRKÖPING
Flygtrafiken på Kungsängen, redan kraftigt nedskuren, reduceras ett snäpp till när Skyways drar in sin andra morgontur till Köpenhamn.
Det är 7.00-turen som försvinner från den 4 augusti. Beläggningen har varit för dålig.

Norrköping2003-07-10 06:00
Skyways VD Jan Palmér säger att bolaget, när det tog över efter SAS på Kungsängen i höstas, försökte svara upp mot de behov som då uppgavs finnas i Norrköping.
Men under våren framgått, att behoven inte var fullt så stora. Särskilt på andra morgonturen har beläggningen varit alltför klen.

<b>Förlust även då</b>
- Vi ville avvakta maj månads utfall, innan vi tog något beslut, säger Jan Palmér.
- Maj brukar vara en bra månad. Men den här gången gick vi med förlust, och då måste något göras.
Förlusten gällde linjen Kungsängen-Köpenhamn, den enda linje som finns kvar i Norrköping.
- Självklart vill passagerarna först och främst ha många avgångar, säger Palmér.

<b>Måste gå ihop</b>
- Men ekonomin måste ju gå ihop för oss. Tar vi inte hänsyn till det tvingas vi snart lägga ner på grund av olönsamhet. Och det är ju ännu mindre roligt.
Ur passagerarnas synpunkt är det för lite med bara ett morgonplan. Men de räcker alltså inte till för att fylla det andra planet..
- Man ser ju en nedgång över hela Sverige, ungefär fem procent jämfört med förra året. Fast skulle det gå åt andra hållet igen så kan vi ändra snabbt, försäkrar Jan Palmér.
- När det gäller nedgången på Köpenhamnsflyget är det för övrigt inte sämre i Norrköping än på andra flygplatser i Sverige, tillägger han.
Om framtiden vill han inte sia¿ vad Skyways kan göra är att anpassa sig efter den utveckling som blir.
Vissa frågetecken har, om än högst försiktigt, satts för Kungsängens framtid. Palmér anser dock, att det vore konstigt om inte en ort av Norrköpings storlek skulle kunna ha en fungerande flygplats.
- Sedan finns ju frågan om länsflygplats, men den lägger vi oss som operatör inte i.

<b>Bekymersamt</b>
- Finns det en flygplats så flyger v på den, finns det två så flyger vi på dem. Med en flygplats blir det större plan, men ungefär samma antal avgångar. Eftersom det är anlutningarna, som passagearna vill ha.
Men läget är bekymmersamt för branschen:
- Flygandet har ju hamnat otroligt lågt. Så här har det aldrig varit, och någon återhämtning har det inte blivit ännu, säger Skyways VD.
Så nu får Kungsängen nöja sig med fyra dagliga turer till Köpenhamn, i stället för som hittills fem.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om