Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nyårspresenten till trafikanterna: Hamnbron är klar

Under fredagen togs avspärrningarna bort på Hamnbron och nu rullar trafiken på för fullt efter höstens stora renovering. "Vi har kunnat samköra vissa moment och därmed pressat tiden", säger Elyias Yousef, projektledare på kommunen.

Närmast i bild ses en domkraft som lyfter bron och bredvid den en av puckarna som bron vilar på under tiden den är lyft. Till höger ses när arbetet pågår under bron och sen när trafiken släppts på.

Närmast i bild ses en domkraft som lyfter bron och bredvid den en av puckarna som bron vilar på under tiden den är lyft. Till höger ses när arbetet pågår under bron och sen när trafiken släppts på.

Foto: Privat, Susanna Beskow Norgren

Norrköping2022-12-30 14:36

En hel månad tidigare än beräknat kan nu trafikanterna ta sig fram utan begränsningar på Hamnbron. En nyårspresent som säkert uppskattas av Norrköpingsborna.

– Det känns bra, nu kan man åka hela vägen utan problem i och med att Östra promenaden också är öppen, säger Elyias Yousef.

Ända sen renoveringen började i augusti har körfält på bron varit avstängda från och till i södergående riktning. Under en period gick det inte att svänga in på Flemminggatan från Hamnbron, och när det arbetet var klart stängdes i stället det vänstra körfältet av. I samband med det började folk undra om det egentligen pågick något arbete.

– Utan att folk har märkt det så har vi pumpat upp bron och höjt den 6 - 7 millimeter. Anledning till att ett körfält varit avstängt är för att slippa extra vikt, den här bron väger ju några hundra ton, säger Johan Mårtensson, vägtransportledare på Tunghantering i Norrköping som genomförde själva lyftet.

Det som har gjorts under bron i sista etappen är att man har bytt ut rullarna som gör att bron ska kunna flexa.

– En väldigt varm sommardag ökar bron i längd och när det är väldigt kallt så krymper bron. Skulle du bygga en helt stum bro så skulle den kollapsa, säger Johan Mårtensson.

Utöver det har även kantbalken på bron bytts ut och gång- och cykeldelen har fått ny asfalt bland annat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!