Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nya tåg till allt fler pendlare

Det är större intresse för pendeltågen i Östergötland än vad vagnarna klarar av att svälja. Därför har Östgötatrafiken köpt in fem nya tåg med högre kapacitet som kommer att rulla från och med andra halvan av 2010.  - Med det här kapacitetstillskottet kan vi fördubbla trafiken, berättar Sylvia Rydström, informationschef på Östgötatrafiken.

Så här ser de nya tågen ut. De är drygt 74 meter långa, 20 meter längre än dagens pendeltåg.

Så här ser de nya tågen ut. De är drygt 74 meter långa, 20 meter längre än dagens pendeltåg.

Foto:

NORRKÖPING2008-07-02 03:00
Under perioden januari till maj i år har det gjorts drygt 1 400 000 resor med pendeltåget mellan Norrköping och Tranås, det är 110 000 resor fler än vad som gjordes under samma period ifjol och motsvarar 10,7 procent. Antalet resenärer på Östgötapendeln har ökat konstant sedan starten 1995 och förra året gjordes så mycket som 2,4 miljoner resor med tåget. - Det är många som vill åka och vissa avgångar blir väldigt fulla. Som det är idag har vi inte fler tåg att sätta in, säger Östgötatrafikens informationschef Sylvia Rydström. Inte möta efterfrågan
Därför har företaget köpt in fem nya tåg med ungefär dubbelt så stor kapacitet som vagnarna de förfogar över idag. Från och med andra halvan av 2010 kommer de att rulla i pendeltrafiken. - Det är som mest rusning på mornarna och framåt eftermiddagarna mellan Norrköping och Linköping. Ibland försöker vi koppla ihop två tåg så att det blir fyra vagnar, det kommer vi inte behöva göra med de nya tågen. Då kan vi sätta in de dubbla vagnarna på andra avgångar. De nya tågen är ett måste då det är trångt på stambanan och då antalet pendlare ständigt ökar. - Som det är idag är det så trångt att vi inte kan utöka trafiken och sätta in fler avgångar. Vårt bekymmer är att vi inte har fler tåg och inte kan erbjuda mer även om antalet resenärer ökar, som det är idag kan vi inte möta intresset, säger Rydström. - Risken är att det kommer nya resenärer som tröttnar när de upptäcker att det är så trångt. Bekvämare vagnar
De nya tågen kommer inte bara erbjuda större kapacitet utan också mer komfort. - De är mer tillgänglighetsanpassade med bättre platser för exempelvis rörelsehindrade. Snabbare acceleration och inbromsning kommer också att kunna erbjuda en aning kortare restider. - Vi kommer att kunna erbjuda dagens resenärer en bekvämare resa och dessutom ta emot fler resenärer. Sylvia Rydström menar också att det är klart att de som trängs på pendeltågen idag inte är hjälpta av att det kommer nya tåg om två år, men att den resandeökning som sker gör de nya tågen nödvändiga. - Pendeln är allra populärast, vi brukar kalla den aortan i länet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om