Det går som smort för Kia. Försäljningen rullar på och nya eller uppdaterade modeller släpps i snabb takt. Bara inom ett år lanseras fyra nya modeller, Picanto nyligen, nu Rio och inom kort Optima och Cee’d.
Rio har varit en ganska sorglig historia hittills, en gammalmodig och beige modell som knappt någon minns. Jag gör det definitivt inte.
Modern form
Kias chefsdesigner Peter Schryer har ansträngt sig för att ge bilen en modern form och egen identitet. Bilen har typisk Kia-grill, sneda lyktor fram, plåtveck på sidorna och mindre överhäng både fram och bak.
Interiören i Rio har också fått ett rejält lyft. Sköna stolar, bra instrumentering och materialval. Det känns gediget, inte alls plastigt.
Modellen är viktig för Kia, det så kallade B-segmentet växer snabbt och det är där alla vill vara med och slåss.
Kia Rio erbjuds från början med två bensinmotorer. Instegsmotorn är på 1,2 liter och 85 hästkrafter och är kopplad till en femväxlad manuell låda. Det är för övrigt samma motor som sitter i Picanto.
Den andra är på 1,4 liter och 109 hästkrafter. Till den finns en sexväxlad manuell låda och som tillval en fyrstegad automat.
Pigg och vaken
De allra flesta kommer att välja den större motorn med manuell låda, tror Kiafolket. Den kör jag förstås allra mest för att känna om jag håller med. Den är trevlig, pigg och vaken och om jag bara har bra ingångsfart i backarna orkar den med utan att jag behöver växla alltför mycket. Motorväg är inga problem, det går tyst och fint. Bilen ligger bra på vägen och är stadig i ratten.
Eftersom jag alldeles nyligen körde nya Picanto med den lilla 1,2-litersmotorn och blev rätt förtjust i den, kör jag några vändor med den versionen av Kia Rio också. Vad gör den för intryck i en lite större bil? Orkar den med?
Ja, visst gör den det. Jag gillar faktiskt motorn även när den sitter i Rio.
Förbrukningen är 0,48 liter per mil för den lilla motorn och 0,51 liter för den större.
Gröna vågen
Båda modellerna har start-stop-system och låga koldioxidutsläpp, 109 respektive 119 gram per kilometer, och tar därmed täten i segmentet. Koldioxidutsläppen, going-green-trenden, styr alla biltillverkares agenda numera och det trimmas och jagas kilon för att få ned siffrorna.
Kia Rio finns i en supersnål dieselvariant (85 gram per kilometer och 0,32 liter milen) men den är så naken, den har till exempel ingen AC, att Kia i Sverige valt att inte ta in den. Men två andra snåla dieslar kommer senare i år.
Priserna börjar på 127 900 kronor för 1,2-litersmotorn och landar på 152 900 kronor för en basutrustad 1,4 litersmotor.