Det är torsdag eftermiddag och på Cnema har flera personer samlats för att berätta om den nya ridå som nu installerats i den fina biosalongen Statisten. Ridån är i sig ett konstverk skapat av konstnären och filmskaparen Salad Hilowle som har flera kopplingar till Norrköping.
Detta är ett samarbete mellan Cnema och Norrköpings konstmuseum och på plats finns förutom konstnären, museichef Helena Persson, Cnemas enhetschef Johan Karlsson och Mattias Åkesson, intendent på konstmuseet.
– Vi öppnade 2011 och har aldrig haft en ridå här så nu känns det som vi är en biosalong på riktigt, säger Johan Karlsson som ser detta som ett spännande samarbete och Helena Persson håller med:
– Det här har varit ett jättespeciellt projekt för oss därför att det också knyter an till konstmuseets historia. På konstmuseet har vi en ridå på Harlekinen som Erik Chambert har formgivit och här har vi nu Salad Hilowles verk.
Tidigare har det varit vanligt att biografridåer gestaltats av konstnärer.
– Biograferna var ofta fantastiskt utformade av arkitekter och konstnärer och ridåerna var därefter. Biografen var ju där man såg film så det fanns mycket pengar, idag finns det så många andra plattformar, bedömer Johan Karlsson.
Mattias Åkesson berättar om hur valet föll på Salad Hilowle.
– Vi har ofta köpt in färdiga textila offentliga verk, här bad vi Salad att börja skissa på ett textilt verk utifrån utgångspunkten. Vi har haft en väldigt tillitsfull process där vi diskuterat med varandra, berättar Mattias Åkesson.
– Vi ville hitta någon med en relation till biografrummet och film. Salad Hilowle började sitt filmskapande här i Norrköping men har även utvecklat ett spännande konstnärskap. Vi var väldigt överens om att det här skulle bli bra.
Salad Hilowle berättar om hur han tagit inspiration från tidigare Norrköpingskonstnärer.
– Jag och min kollega och assistent Petter Frisendahl pratade ganska mycket om Erik Chambert (se faktaruta) och jag ville att ridån skulle gestalta och spegla Norrköping. Jag tänkte också mycket på Ulrik Samuelsons sätt att arbeta med gul färg, han har ju också jobbat ganska mycket med bioridåer och offentlig konst, säger Salad Hilowle.
– Det här är någon form av blandning, här finns den gula tonen och så har vi Motala ström och ett centrum som är en del av den senaste kartan av staden från 1975, det är inspirerat av Chambert som ofta använde Norrköpingskartan. För mig var det viktigt att verket representerar staden men också fungerar som en abstraktion.
Hans första bioupplevelse var på Harlekinen i Norrköping och han jobbade då också extra på Filmstaden.
– Under den tiden satt jag också och tecknade innan jag började på konsthögskola. Så 17 år senare får jag det här samtalet så det känns som en fin resa.
Senare på kvällen sker den fullbokade officiella invigningen med bland annat ett samtal mellan konstnären och Mattias Åkesson. Då visas också de första filmerna när ridån finns på plats, nämligen tre kortfilmer regisserade av Salad Hilowle.
– Det blir"Brev till Sverige", "Waryaa" och så min senaste kortfilm "Sylwan" som kretsar kring den första Pippi-filmen från 1949. En av de första afrosvenska skådespelarna var med i den filmen, berättar Salad Hilowle som är glad att ha fått den här möjligheten.
– Det finns något fint i att ge gesten tillbaks till betraktaren, det här verket speglar Norrköping på flera sätt.