– Det var egentligen ingenting nytt i de här direktiven som var kopplade till kollektivtrafiken, säger Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.
– Sen hoppas vi att de här restriktionerna lättar på trycket och att det skapar bättre möjligheter att hålla distans ombord.
Östgötatrafiken kör idag med alla fordon som man har tillgängliga. Även om möjligheten att hyra in fler fordon finns menar Mattias Näsström att det inte nödvändigtvis skulle skapa mindre trängsel.
– Vi ser inte att det löser problemet utan det måste lösas med att man minskar antalet resande. Att köra med fler bussar skapar bara mer oreda och fler tåg eller spårvagnar har vi inte.
– I den allmänna busstrafiken styr man ju inte vem som åker var. Även om det kommer två bussar efter varandra så kan alla trycka in sig i det första fordonet i alla fall.
Något som skulle kunna skapa ett bättre flöde på bussarna är möjligheten att åter kunna öppna upp framdörren som idag är stängd utifrån ett arbetsmiljöperspektiv.
Mattias Näsström berättar att en plexiglasvariant som nyligen blivit godkänd i Uppsalaområdet skulle kunna möjliggöra detta.
– Får vi det godkänt även här så kommer vi att omgående sätta in det. Ur smittsynpunkt är det inte bra att man går på och av i samma dörr.
Östgötatrafiken räknar med att förlora runt 140 miljoner kronor i år på grund av coronapandemin. Hur de nya direktiven påverkar detta vet man inte ännu.