Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nya pendeltåg för 300 miljoner

300 miljoner kronor. Det är vad Östgötatrafikens fem nya pendeltåg kommer att kosta.  Östgötatrafiken räknar bland annat med att kunna fördubbla kapaciteten mellan Norrköping och Tranås.

Så här ser de nya tågen ut. De är drygt 74 meter långa, 20 meter längre än dagens pendeltåg.

Så här ser de nya tågen ut. De är drygt 74 meter långa, 20 meter längre än dagens pendeltåg.

Foto:

Norrköping2008-03-19 03:00
- Det här köpet ger oss nya möjligheter att utveckla regionen ytterligare, kommenterar en nöjd Leif Johanson, vd för Östgötatrafiken. Med de nya tågen kommer vi även binda ihop länets tre största städer Linköping, Norrköping och Motala i och med att vi inom några år även kommer börja köra pendeltågen till Motala. - Intresset för att resa med pendeltåget har ökat varje år sedan vi började köra det och vi ser ingen avmattning, tvärtom, förklarar Leif Johanson. Idag har vi stora problem med fulla avgångar på vissa tider. Med tanke på att framtidens regioner kommer att se annorlunda ut ger fler pendeltåg oss även förutsättningar att vara en del i denna framtid. Vem vet, kanske får Östgötatrafiken börja köra pendeltåg ner mot Jönköping? De nya tågen är eltåg från Alstom av märket Coradia Lirex. Samtliga tåg beräknas levereras under 2010. Tågen kommer att trafikera sträckan Norrköping-Linköping-Mjölby-Tranås samt Norrköping-Linköping-Mjölby-Motala när dubbelspåret till Motala är byggt. Tågen har 240 sittplatser mot dagens pendeltåg som har 130 sittplatser. Total passagerarkapacitet är 500 personer per fordon. Samtliga fem ingångar på tågen har lågt insteg vilket underlättar ombordstigningen för samtliga och särskilt för rörelsehindrade. Tågen är drygt 74 meter långa vilket är drygt 20 meter mer än dagens pendeltåg och kostnaden per tåg är ca 60 miljoner kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om