Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nya pendeln är klar för avgång

De är bekvämare, rymligare och tystare. Från och med söndag kör de nya pendeltågen från Norrköping hela vägen till Jönköping. - Det här är ett viktigt steg i utvecklingen av Östgötapendel, säger Paul Håkansson, vd för Östgötatrafiken. En riktigt hård vinter kan fortfarande ställa till det för de nya tågen.

Foto: Forsby Jan

NORRKÖPING2010-12-09 03:00
Nu i helgen är det alltså dags för sju nya pendeltåg att trafikera sträckan Norrköping-Jönköping - en gång i timmen. Fem av dem ägs av Östgötatrafiken och två av Jönköpings länstrafik. Därmed blir Östgötapendeln också ett samarbete mellan Östgötatrafiken och Jönköpings länstrafik.- Kapaciteten för de nuvarande pendeltågen har slagit i taket. Det är ofta fullt på morgontågen, och med de nya tågen fördubblar vi antal säten för passagerarna, säger Paul Håkansson.De nya tågen går en gång i timmen från morgon till kväll och stannar vid totalt 15 stationer på vägen, start- och slutstation inräknat. Restiden för hela sträckan blir ca 2 timmar och 20 minuter. Parallellt med de nya tågen fortsätter de gamla att trafikera sträckan Norrköping-Mjölby/Tranås som tidigare ungefär var 20:e minut.Ny operatör
Samtidigt som de nya tågen nu sätts i trafik byter Östgötatrafiken också operatör. Det blir nu Deutsche Bahn Regio Sverige som tar över, vilket för övrigt är deras första inbrytning på den svenska tågmarknaden. 90 anställda, de flesta förare eller konduktörer, ser till att den nya Östgötapendeln går som de ska. 35 av de anställda kommer från den förra operatören, SJ, medan resten nyanställts. Chef för Deutsche Bahn Östgötapendeln är Åbybon Ulf Ragnarsson. Han tror att det skulle kunna finnas underlag att köra tågen ännu oftare än var 20:e minut.- Det skulle nog finnas möjligheter att köra varje kvart, säger han.Men det räcker kapaciteten på stambanan inte till för. Det är helt enkelt för trångt på järnvägsspåren.Rörlig kundvärd
De nya tågen innebär vissa förändringar för resenärerna. Till exempel får är tågvärden ersatt av en kundvärd, som inte har någon fast plats i tåget.- Meningen är att kundvärden ska röra sig bland passagerarna, säger Ulf Ragnarsson.En annan skillnad är att tågen får en tydligt avskild och markerad tyst avdelning. Den finns i varje ände av tåget, och kittlar resenären lite extra med bling-bling i form av en "stjärnhimmel" i taket.Operatören räknar med att det kan bli en del mindre inkörningsproblem precis i början, men något som möjligen gör Ulf Ragnarsson mer nervös är avsaknaden av ordentliga service- och avisningshallar i länet.Just nu finns det bara en hall med alldeles för dålig kapacitet och den ligger vid bangården i Norrköping. En ny ska byggas i Linköping, men den är inte klar förrän 2012. Så om denna vintersäsong blir lika besvärlig som den förra kan nedisning av tågen verkligen bli ett problem.Stora påfrestningar
Till viss del är dock de nya tågen anpassade efter nordiska förhållanden. Flera av de känsliga komponenterna är flyttade från underredet till taket eftersom underredet utsätts för stora påfrestningar av is och snö.I augusti 2012 är planen att de nya tågen också ska börja trafikera sträckan Motala-Skänninge-Norrköping.
n Tillverkare: Alstoms fabrik i tyska Salzgittern Pris: 58 miljoner kronor per tågn Namn: X61, Coradia Nordicn Maxhastighet: 160 km/hn Längd: 74,3 metern Antal sittplatser: 134, varav en del är fällbara stolar. Tysta avdelningar i vardera änden av tåget.n Övrigt: Tågen har AC, eluttag nära alla platser, rymlig toalett med skötbord och plats för rullstol.De gamla tågen, X14, är tillverkade 1995, men grundkonstruktionen är 30 år gammal.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om