A-traktorer är en företeelse som delar åsikterna. De får endast framföras i 30 kilometer i timmen vilket kan innebära irritation bland många bilister, å andra sidan gör de att rörligheten ökar för ungdomar som kanske bor på landet där det är ont om kollektivtrafik.
Enligt Länsförsäkringar Östergötland har antalet registrerade A-traktorer ökat med 60 procent i Östergötland de senaste två åren – vid årsskiftet fanns 2 271 A-traktorer i länet varav 476 i Norrköping. Problemet är att antalet olyckor där dessa fordon är involverade har ökat i samma takt.
Det är bakgrunden till de nya regler som träder i kraft torsdagen den 31 augusti. Dessa innebär att alla som färdas i en A-traktor nu ska ha bilbälte samt att det blir förbud mot att sitta mer än en person per passagerarplats. Det innebär i praktiken max en passagerare.
Flest A-traktorer i östra länsdelen sett mot invånarantalet finns i Valdemarsviks och Söderköpings kommuner (tretton respektive åtta per tusen invånare). John Elljung är lokalområdespolis där och han samt hans kolleger har uppmärksammat A-traktorägarna på dessa regeländringar.
– Det vi gjort är att vi pratat med ungdomarna när vi träffat dem och berättat hur reglerna kommer att se ut. Sedan är vår bild att majoriteten har väldigt god koll på vad som gäller. Generellt tycker jag att ungdomarna i vårt område sköter sig i trafiken. Det är några som sticker ut men så är det ju alltid, säger John Elljung som tycker att det "inte är en dag försent" att dessa regler införs.
– Vi såg ju dödsolyckan för några veckor sedan i Växjö-trakten där en 14-årig pojke avled. Kollar man olycksstatistiken har det ökat jättemycket, speciellt efter 2020 när det blev lättare att bygga om personbilar till A-traktorer.
Hans bild är att majoriteten av A-traktorförarna redan använder bilbälte.
– Det som sticker ut som ett problem nu är att man ofta är alldeles för många i A-traktorerna men det kommer vi ju att få bukt med i och med regeländringen.
En annan nyhet är att man nu kan få böter eller indraget körkort om man kör fortare än 30 kilometer i timmen. Förut var regelskrivningen att A-traktorn inte får vara konstruerad för att kunna köra snabbare än 30 kilometer i timmen.
– Det innebär att man till exempel inte längre kan hävda att man frikopplade A-traktorn och lät den rulla i nerförsbacke så den kom upp i högre hastighet, förklarar John Elljung.