Ny väg löser problemen med tunga transporter?
NORRKÖPINGEn ny väg från trafikplats Herstaberg och över vattnet till Händelö. Eller kanske en flytt av den stora kranen i hamnen. Diskussionerna kring de tunga transporternas väg genom Norrköping fortsätter. I går beslutades att en arbetsgrupp, bestående av representanter från Vägverket och kommunen, ska tillsättas för att utreda de framtida transportvägarna.
Efter ombyggnaden av Norra Promenaden i Norrköping och också förändringar på riksväg 51, bland annat i Svärtinge, har exempelvis Alstom i Finspång fått ett allt större problem när det gäller frakten av tunga transporter till hamnen i Norrköping.
<b>Stororder</b>
Alstom har dessutom fått en stor order och behöver transportera fler turbiner än tidigare. Kranen i Norrköpings hamn är den enda i Sverige som egentligen klarar att lyfta de tunga lasterna från företaget. En kran som i dag nås via Norra Promenaden. Som det är nu måste vägar stängas av och spårvagnsledningar tas bort för att transporterna ska kunna nå fram till hamnen.
- Små förbättringar av trafiksäkerheten för gångtrafikanter har lett till stora problem för de företag som behöver nyttja Norrköpings gator för att forsla saker till hamnen, säger Per-Ove Persson, och syftar då bland annat till Norra Promenaden.
<b>Vikigt för regionen</b>
- Transporterna från industrierna är en mycket viktig fråga för regionen. Företagen måste kunna nå hamnen, säger han vidare.
Det är inte bara företag som transporterar saker via hamnen i Norrköping. Andra är Sjöfartsverket och Banverket.
För att kunna komma fram till en lösning på problemet fattade man ett beslut igår om att tillsätta en grupp som ska se över det hela.
- Vi ska göra en problembeskrivning och inventering. Både kortsiktigt och långsiktigt, säger Per-Ove Persson.
- Vi ska också möta alla parter, såsom dem som behöver nyttja transporterna men också representanter från hamnen. Den första delen i utredningen bör göras klar redan innan semestern, säger han.
<b>Mycket dyrt</b>
En diskussion som förs som är en lite mer långsiktig lösning är att det ska gå att nå Händelö via norrleden, genom att bygga en vägsträcka från trafikplatsen Herstaberg, vidare över vattnet och till Händelö. En annan fundering är att flytta den kran och kajplats som används vid lastningen av fartygen.
- Men det har vi fått höra skulle innebära en mycket stor kostnad, så vi vet inte än. Det är sådant vi ska se över i den här arbetsgruppen, säger Per-Ove Persson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!