Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ny väg dras förbi Borgsmoskolan

Dalviksgatan, det vill säga Skarphagsledens fortsättning fram till Borgsmoskolan, ska förlängas. Fram till Hjalmar Brantings gata.
Det tycks nu bli ofrånkomligt, sedan Vägverket nekat "släppa till" en förbindelse mellan Söderleden och Hjalmar Brantings gata.

NORRKÖPING2004-04-08 06:00
Utvidgningen av Söderleden pågår ju nu som bäst, med jättebygget för den planskilda korsningen mellan Skarphagsleden och Söderleden.
Lite längre ut passerar sedan Söderleden under Hjalmar Brantings gata. I samband med att planerna på ombyggnaden av Söderleden stötts och blötts har Norrköpings kommun försökt verka för förbindelse mellan dessa båda bilstråk, vilket då skulle ske genom avfartsramper.
Men Vägverket har sagt nej, och eftersom denna vägsträcka är nationell (E22 genom Norrköping) har inte kommunen haft något att sätta emot.
Vägverkets motivering har varit, att nya Söderleden ska ha karaktär av "stadsmotorväg". Den ska ha en kapacitet, som möjliggör 90 km/tim. Men då krävs också avfartsramper av en storlek, som det inte finns plats för bland bostadsbebyggelsen vid Söderleden/Hjalmar Brantings gata. Kommunen har pläderat för mer blygsamma ramper, dock utan effekt.
Det är alltså Vägverket, som dikterar villkoren. Samtidigt kan verkets krav på en vägstandard för 90 km/tim synas förlegad och onödig, eftersom det numera allmänt tas för givet att det inte ändå kommer att bli mer än 70 km/tim på Söderleden.

Ingen lösning
För de förvärrade miljöproblem, som 90 km/tim skulle medföra, har man nämligen ingen lösning alls - och i Vägverkets egen förstudie, som varit ute på remiss och som presenterats i Folkbladet, räknas också med "bara" 70 km/tim på framtida Söderleden.
Men då skulle man ju, egentligen, inte behöva de utrymmeskrävande och dyra planfria korsningar som nu ska genomföras den ena efter den andra. Enbart den mellan Söderleden och Skarphagsleden ska kosta 29,8 milj kr - i varje fall enligt det anbud som NCC lagt. Men det är då bara själva byggkostnaden, tidigare förstudier och projektering ingår inte i beloppet.
Trafikingenjör Jesper Sköld på kommunens gatu- och parkkontor, konstaterar att Vägverket velat ha en väg som "teoretiskt" klarar 90 km/tim och som kapacitetsmässigt ska hålla till år 2025.
- Och de utgår då från de mallar som de har, säger han.

Belastade gator
Kontentan blir alltså, att Söderleden och Hjalmar Brantings gata kommer att fortsätta att passera varandra utan beröring. Men utan en sådan anknytning blir andra gator, som till exempel Skarphagsgatan, orimligt belastade.
Och det är därför som detaljplanearbete nu pågår för att dra Dalviksgatan ända fram till Hjalmar Brantings gata, vilket då skulle innebära att den förlängs med kanske lite drygt hundra meter.

"Ny smitväg"
Dalviksgatan stryker idag förbi kolonilottsområdet, förbi Skarptorps vårdcentral där även folktandvård finns, förbi även Örtagårdens förskola - samt fram till Borgsmoskolan. Där tar den idag slut. Men om planerna går i lås kommer alltså detta att bli en ny genomfartsväg.
I ett yttrande från Naturskyddsföreningen över Vägverkets förstudie om Söderleden kritiseras denna "nya smitväg", planerad i den "störningskänsliga miljön" kring forna Skarphagshemmet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!