Det var på Folk och försvars rikskonferens i förra veckan som ÖB och civilförsvarsministern varnade för att det kan bli krig i Sverige. Det fick många svenskar att gå till butikerna för att förbereda sig på ett sådant scenario, och försäljningen av krismaterial sköt i höjden. Biltema exempelvis såg en dubblering av sin försäljning på bara några dagar, skriver Aftonbladet. Fenomenet, även kallat prepping, går i vågor och påverkas både av militär utveckling i närområdet, väderfenomen som kan orsaka strömlöshet och varningar från myndigheterna. Efter Rysslands invasion av Ukraina märkte Clas Ohlson i Norrköping en kraftig ökning av försäljningen.
– Då var rädslan påtaglig och vi sålde väldigt mycket preppingprodukter. I dagsläget säljer vi bra, men det är lite lugnare än när Ukraina-kriget bröt ut, säger Nermin.
Produkterna som säljer bäst just nu är bland annat batterier, vattendunkar, stormkök, powerbanks och gaständare. Vevradion med inbyggd ficklampa är också populär och är just nu slut på centrallagret.
– Förra månaden sålde vi ingen och sen sa det bom. Inköpsavdelningen jobbar stenhårt för att få in produkter, säger Nermin.
Christina Carlsson, säljare, tillägger att det inte bara är krigsrädsla som gör att folk handlar de här prylarna nu.
– Vi har ju haft 20 minusgrader och många var strömlösa nyligen. Så det är vanlig vardag som vi måste vara förberedda på.