Slättö köpte den gamla Whirlpoolfabriken 2017 och håller på att förvandla delar av den till ett nav för idrott, lek och friskvård. Norrköping padelcenter öppnade i samma byggnad förra året, och nu är det alltså dags för en trampolinpark att slå upp portarna. Det är en investering på cirka 25 miljoner kronor för fastighetsägaren Slättö och cirka 20 miljoner för företaget Jumpyard. Det blir kedjans tolfte trampolinpark i landet och de finns även i flera länder i Europa. Grundarna drog igång företaget med syftet att få fler barn i rörelse.
– Vi befinner oss i en situation där vi har 1-2 av tio barn och unga som inte får den fysiska aktiviteten de behöver för att de ska vara friska, säger Sebastian Andersson, platschef i Norrköping och Linköping.
I trampolinparken "luras" barnen till fysisk aktivitet genom att helt enkelt leka och ha kul. Aktiviteterna att välja på är många. Förutom att hoppa på en rad olika studsmattor kan man gå en ninjabana, ta sig fram uppe i taket i en höghöjdsbana, testa olika klätterväggar och göra volter i "foampits", alltså skumgummigropar där man inte behöver riskera att skada sig. De håller också kurser i trampolin och parkour.
– Du kan komma hit oavsett ålder. I Linköping är det en man som är över 80 år som sökt till en av våra kurser, säger Sebastian Andersson.
I somras tvingades konkurrerande tampolinparken Yoump i Norrköping begära sig själva i konkurs efter problem med lönsamheten. Kvar finns Eventcenter i Mirum galleria som också erbjuder trampolinhoppning.
Hur ser du på konkurrensen?
– Det är superkul att det finns många som gör det de gör. Vi är en trampolinpark, men jag tycker samtidigt att vi gör något annorlunda. Vi gör galna saker som att bygga höghöjdsbana inomhus och sky riders till exempel, säger Sebastian Andersson.
Det är ekonomiskt svåra tider nu, kommer folk ha råd att gå hit?
– Det hoppas jag. Jag tror att folk är medvetna om vad vi står för och att det finns en grundtanke med att barnen ska röra på sig. Det värderar folk väldigt högt. Sen kan jag nämna att vi kommer ha halva priset för hopptid på tisdagar, vilket vi gör som ett test på ett antal parker i Sverige. Det är för att vi vill att fler personer ska kunna röra på sig, för att visa att vi menar allvar.