På måndag ska programförslaget för norra Himmelstalund upp i kommunstyrelsen, för slutligt beslut i kommunfullmäktige. Programmet har varit ute på samråd med möjlighet att lämna synpunkter på tre olika sätt: tipspromenad, 3D-visualisering på nätet och via de traditionella planhandlingarna.
Syftet med programmet är enligt projektledare Azita Taheri att ta ett helhetsgrepp på området, se hur man kan knyta ihop det med övriga staden och skapa en lättorienterad gatustruktur.
– Jag tycker att det är genomarbetat, med en bra balans, säger Reidar Svedahl (L), ordförande i samhällsplaneringsnämnden.
Programområdet begränsas av E4, Fiskebyvägen, Finspångsvägen, Riksvägen och Motala ström. Området ska byggas ut successivt, i etapper, med flera olika detaljplaner, under lång tid, fram till 2045.
I planerna föreslås framtidens norra Himmelstalund vara en grönskande stadsdel med 3 000 - 4 000 bostäder, arbetsplatser, och kommersiell och offentlig service. Arkitekturen ska vara innovativ, området ska ligga i framkant för förnybar energi, och odling kan ske på odlingslotter, innergårdar och terrasser. Bilarna parkeras i områdets ytterkanter.
Via en ny bro över Motala ström kan man enklare ta sig till idrottsanläggningarna på den södra sidan och en gång- och cykelbro byggs över Riksvägen för koppling till området vid Folkparken.
Himmelstalundsfältet och naturområden bevaras och utvecklas utifrån sina särskilda värden.
– Det är en viktig plats för alla Norrköpingsbor, med tanke på kultur- natur- och rekreationsvärden och inte minst närheten till Motala ström, säger Azita Taheri.
Det nuvarande odlingslottsområdet berörs genom att det planeras för bostadsbebyggelse och samhällsservice närmast Riksvägen.
– Odlingslottsområdet kommer att finnas kvar men flyttas lite närmare skog- och naturområdet. Funktionen kommer att vara kvar, men flyttas och ha en annan utformning. Vi har inte utrett det klart ännu.
I dag finns här stugor och lotter av olika storlekar, vissa väldigt välskötta, andra med eftersatt underhåll. Ytan kanske blir mindre i framtiden, men det blir inte färre odlingslotter, säger Taheri.
Hon förstår föreningens oro, men har inte någon detaljerad information att lämna förrän detaljplanearbetet kan påbörjas. Kommunen avvaktar en tidsplan för Ostlänkentunneln under områdets sydöstra del.