När IST Home, en app där vårdnadshavare kan anmäla barnets frånvaro, se schema och bedömningar bland annat, infördes 2021 överbelastades systemet och stängdes ner. Systemet kom igång men har inte fungerat som det ska, framför allt inte när det gäller frånvarohanteringen.
– Vi fick krångel med den förra leverantören, på gymnasiet först och sen på grundskolan. Det blev inte säkert för eleven. Vi hade incidenter där vi inte kunde rapportera närvaro vilket ledde till att det blev krångel med studiebidrag för elever på gymnasiet, säger Mikael Wallström, biträdande utbildningsdirektör.
Det gjorde att kommunen under förra läsåret bestämde sig för att bryta avtalet med leverantören, och upphandla en ny för just frånvarohantering.
– När kvaliteten blir för låg kan man under innevarande avtalsperiod bryta avtalet på den aktuella punkten.
Hade ni velat byta hela systemet om ni kunnat?
– Vi har ett antal problem med systemet fortsatt och vi har möten med leverantören om det nästan veckovis. Fortfarande efter tre år är det saker som inte fungerar.
– Men det är otroligt stort och kostsamt att byta hela systemet, inte bara i direkta pengar utan också i kompetensomställning. Om man räknar med vårdnadshavare, elever och personal så är det 35 000– 40 000 användare som ska byta. Omställningen tar mellan sex och tolv månader, så det är ett stort beslut som vi drar på. Vi är inte riktigt där ännu, säger Mikael Wallström.
Resultatet av det blir att vårdnadshavarna får ytterligare ett verktyg att ha koll på. I appen Skola24 ska frånvaroanmälan göras, medan man exempelvis ska lämna in tider till förskola och fritidshem i den gamla appen IST Home. Den som har barn på fritids ska också göra frånvaroanmälan dit i den gamla appen, och behöver alltså logga in på två ställen.
Det låter krångligt?
– Jag vet. Vi satt och resonerade länge fram och tillbaka, men av mitt förra resonemang så förstår du varför vi valde att göra så här, trots att det blir två appar att hantera för vårdnadshavarna.
Redan innan skolstart fanns en förälder som ifrågasatte varför det behövs ytterligare en app för att hantera barnens skolgång. I det här fallet behöver föräldern ifråga även ha koll på skolans blogg. I en skriftlig synpunkt till utbildningskontoret skriver hen: "Jag trodde att ni som kommun ska underlätta för oss vårdnadshavare, inte tvärtom. Detta innebär att det kommer att bli missar i det praktiska som rör våra barn och samtidigt onödigt krångligt. Jag vill veta hur ni som kommun har tänkt. Det verkar som att ni jobbar helt i fel riktning".
Mikael Wallstöm har inte läst klagomålet men håller med föräldern i stort.
– På sikt kommer det att bli en app, självklart.
När den nya appen skulle gå i gång i onsdags blev det en repris att strulet 2021. I övergången mellan de båda systemen uppstod ett tekniskt problem som gör att det inte går att logga in.
– Och det är ju skittråkigt när vi vet att det här är en jätteenkel och smidig app att använda. Däremot funkar det att göra frånvaroanmälan via webben.
På torsdagsmorgonen hade Mikael Wallström inga besked om när problemet ska vara löst.
– Båda leverantörerna sitter dygnet runt sen i förrgår och jobbar med det här. Det har prioritet ett självklart. Men jag har inget svar på när det är fixat, det är pinsamt.