I måndags kom en ny anmälan till Allmänna reklamationsnämnden angående ett ångrat dammsugarköp. Finspångsbon Björn Gedda köpte en dammsugare av Global air evolutions för 38950 kronor efter ett hembesök under helgen. Företaget har samma ägare som Swepol water power, som Folkbladet tidigare skrivit om.
– Jag sa att jag ville lämna tillbaka dammsugaren i söndags, dagen efter köpet. Men det fick jag inte, eftersom den var använd enligt dem. Det roliga är att det är ett demoex man får så den är ju inte ny från början, sa Björn.
Hoppa avHan har själv arbetat på företaget som kundbokare i drygt en vecka.
– Men efter det här tänker jag hoppa av. Jag känner att de bara luras.
Björn är 21 år gammal och har ganska dålig ekonomi eftersom han har varit arbetslös innan jobbet på Global air. Han köpte dammsugaren på avbetalning och skulle börja betala först om ett år. Utöver kostnaden för dammsugaren, nästan 40 000 kronor, tillkommer olika avgifter och räntor. Den effektiva räntan första året är 5,64 procent och därefter 14,9 procent, enligt kontrakten som Björn skrev på vid köpet.
– När jag tog upp det här på jobbet sa de på kontoret att de inte var ute efter att sätta någon i skuld.
Läs mer i torsdagstidningen.