Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ny kritik mot akuten för långa väntetider

Akutmottagningen på Vrinnevisjukhuset får kritik av Socialstyrelsen för hur man hanterade ett fall där en ung man sökte vård för vad som skulle visa sig vara en stroke i lillhjärnan. Bland annat kritiseras att väntetiden var "oacceptabelt lång".

NORRKÖPING2011-12-08 16:08

Händelsen inträffade för nästan ett år sedan, i mellandagarna. Patienten, en man i 30-årsåldern, sökte vård på akuten runt klockan 21 efter vad han själv anger som "attack med kaotisk syn, kraftig yrsel, en pupill ganska mycket större än den andra samt en smygande, ensidig huvudvärk".

Väl på akuten togs det snabbt ett blodprov och EKG som inte visade på några problem. Patienten fick sedan sätta sig och vänta. Efter ett par timmar fick patienten en ny "attack" med synproblem och yrsel. Han fick då till slut ett eget rum och där fortsatte väntan. Patienten pratade med en sjuksköterska om att han kände sig orolig, men fick till svar att akuten var hårt belastad och att han skulle få hjälp enligt den turordning som gällde.

Efter fem timmars väntan fann dock patienten för gott att lämna akuten, men precis när han skulle kliva ur bilen hemma fick han en ny "attack" - och bilen vände åter till akuten. Han skrivs in, men ingen kommer och tittar till honom nu. Runt 05.30 åker han och hans fru återigen hem.

Brister i journalerna

Dagen efter får mannen nya "attacker", och åker återigen in till akuten. Denna gång görs snabbt en CT-röntgen av hjärnan och en stroke i lillhjärnan konstateras. Händelsen anmäldes senare till Socialstyrelsen av en släkting till patienten.

Efter att ha granskat fallet anser Socialstyrelsen att akutkliniken brustit på flera punkter. Informationen om orsaken till väntetiden var bristfällig och bemötandet var inte tillräckligt professionellt och vänligt. Dokumentationen, bland annat journalföringen, var bristfällig. Slutligen kritiseras också väntetiderna på akuten.

Akutens verksamhetschef, som granskat de journaler som finns, anser att den första bedömningen av patienten på akuten var riktig och att han därmed fått rätt prioritet på väntelistan. Verksamhetschefen konstaterar dock brister i journalförningen och vad gäller själva bemötandet har verksamhetschefen tagit upp det med berörd personal. När det gäller väntetiderna skriver verksamhetschefen att akuten jobbar aktivt med frågan, men att det tar tid innan arbetet ger resultat.

Den drabbade mannen säger till Folkbladet att han är nöjd med vad Socialstyrelsen kommit fam till i sitt beslut. Han blev snabbt helt återställd efter stroken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om