Transportarbetareförbundet har genomfört en stor enkät bland sina medlemmar i Östergötland som kör färdtjänst (särskilda persontransporter). Resultatet visar på stor missnöje bland förarna när det gäller arbetsmiljön.
Exempelvis säger 91 procent av förarna att de känner sig stressade på grund av korta körtider. En tredjedel eller 34 procent säger att de råkat ut för en trafikolycka som kan härledas till stress.
– För korta körtider kan exempelvis betyda att en förare ska släppa en kund på Ingelsta och sen ska en annan kund hämtas i Hageby fem minuter senare. Det tas ingen hänsyn till väder eller trafiksituation, säger Viktor Petrov som är regional samordnare för taxibranschen hos Transport.
– Och det här är något som har pågått under många år. Det blev lite bättre under pandemin. Men mest på grund av att resorna minskade. Nu är det lika illa, om inte sämre, än före pandemin, säger Mats Andersson, ombudsman på Transport avdelning 4.
Enkätsvaren säger också bland annat att 42 procent av förarna har sjukskrivit sig minst en gång under året (2022) på grund av stress. I frisvaren framkommer det att många av de 169 förare som svarat på enkäten också skulle byta bransch på grund av stressen.
– Flera andra oroande saker har dykt upp i enkäten och det är just i frisvaren, alltså där man själv får lägga till synpunkter. Det verkar vara systematiskt att en del körningar är lagda så att föraren ska hämta någon, låt oss säga 11:32. Samtidigt slutar lunchen 11:30. Det finns också medlemmar som har fått veta att de inte får jobba kvar om de larmar facket om problemen, säger Viktor Petrov.
– Vi ser också att många jobbar längre dagar än vad man har betalt för. Börjar du 07:00 kan du ha en hämtning 07:15. Då finns det inte beräknat att det har snöat och att det tar en stund att göra i ordning bussen och ta sig från bussdepån till kundens adress. Många kommer tidigare för att de ska hinna, säger han.
Vad säger ni om resultatet i enkäten?
– Förkrossande hård kritik av arbetsmiljön. Det är väl slutsatsen man kan dra, säger Viktor Petrov.
– Nu är det dags för Östgötatrafiken, politiken och färdtjänstföretagen att agera. Det är inte hållbart att det är så här. Personalomsättningen kostar företagen stora summor. Skador och olyckor med fordon kostar stora summor. Ingen kan väl vilja ha det så, säger Mats Andersson.
EFTERLYSNING: Har du erfarenheter som du vill berätta om som kund av färdtjänst? Kontakta vår reporter Roland Klinga på roland.klinga@ntm.se