Efter att den nya lagen inom tobaksområdet trädde i kraft den 1 juli krävs nu ett tillstånd för att få sälja tobak. Det gäller både för de som säljer tobak till konsumenter och annan typ av försäljning så som partihandel. I den nya e-tjänsten, som ska kunna användas i hela landet, kan företagen skicka in sin ansökan digitalt istället för en pappersblankett. Detta förväntas även leda till kortare handläggningstider.
E-tjänsten har tagits fram på uppdrag av Tillväxtverket och har skett inom ramen för det nationella programmet Serverat. Programmets syfte är att förenkla myndighetskontakten för företag och då genom digitala lösningar. Serverat har tidigare tagit fram liknande e-tjänster inom alkohol- och livsmedelsområdet. Det är däremot första gången som en e-tjänst tas fram inför en ny lag.
– Arbetet med e-tjänsten har gått snabbt eftersom tiden har varit knapp, men vi är nöjda med resultatet - våra tillståndshandläggare tycker att den fungerar väldigt bra, säger Kerstin Westerberg, utvecklingsledare på digitaliseringsavdelningen i Norrköping, i ett pressmeddelande.
Den nya tjänsten har tagits fram i samarbete mellan Folkhälsomyndigheten, Tillväxtverket, Bolagsverket, Sveriges kommuner och landsting SKL samt elva kommuner varav Norrköping är en av dessa.